به گزارش پایگاه خبری نشان :

در سال‌های اخیر با رشد علم و توجه انسان به مقوله سلامتی، یافته‌های جدیدی به‌دست‌ آمده است. حالا دیگر دانشمندان داشتن رژیم غذایی سالم را کلید اصلی سلامتی می‌دانند. این سلامتی تنها مربوط به اعضای بدن انسان نیست. با انجام تحقیقات مختلف نتایج بسیار شگفت‌انگیزی از تأثیر غذا بر روح و روان انسان به‌دست‌آمده است. در واقع چه غذایی و چگونه غذا خوردن، راهی است برای مدیریت ذهن. یکی از مسائل ذهنی که رژیم غذایی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، قدرت یادگیری و حافظه است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر مطلبی را به‌خوبی به خاطر نمی‌سپارند، حتما مشکل ژنتیکی دارند. حتی عده‌ای آن را به هوش و استعداد ربط می‌دهند. اما در این مطلب قرار است یکی از موارد مهمی که بر روی قوه‌ی یادگیری تأثیرگذار است را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

رژیم غذایی سالم چیست؟

قبل از شروع هر بحثی، ابتدا لازم است معنا و مفهوم برخی از کلمات را روشن کنیم. منظور از رژیم غذایی سالم چیست؟ آیا به‌صرف گرفتن یکی از رژیم‌های معمول می‌توان آن را سالم نامید و انتظار داشت که روی یادگیری ما تأثیر بگذارد؟ جواب ما قطعاً خیر است. تلاش ما این است که کلیه این مفاهیم به‌صورت دقیق و علمی به شما عرضه شود. پس لازم است مقدماتی را برای‌تان تشریح کنیم.

رژیم گرفتن مانند انتخاب یک ماشین برای رسیدن به مقصد است. برای اینکه سریع‌ و بهتر به مقصد برسید، باید ماشین مناسب خود را انتخاب کنید. در دنیای امروز صدها نوع رژیم غذایی معرفی ‌شده است. اما همه آن‌ها سالم نیستند. این نکته را هم باید توجه داشته باشید که اساسا تعریف رژیم خوب و سالم برای هر کسی متفاوت است؛ مانند رژیم‌ غذایی لیمومی که کاملا اختصاصی برای فرد متقاضی آماده می‌شود. از این رو رژیم خوب هم رژیمی است که با توجه به وضعیت سلامتی فرد متقاضی ارائه شده باشد. اما به‌صورت کلی یک سری ویژگی‌ها در رژیم‌های غذایی استاندارد وجود دارد:

  • باید کامل باشد.(دربرگیرنده کلیه مواد غذایی و مغذی باشد)
  • تک‌بعدی نباشد.(حذف کردن برخی از خوراکی‌ها مانند گوشت و برنج)
  • نباید باعث ایجاد ضعف و سستی شدید شود.
  • پیچیده و سخت‌گیرانه نباشد.
  • میزان انرژی و کربوهیدرات دریافتی را به‌خوبی بسنجد.
  • خیلی بلندمدت یا کوتاه‌مدت نباشد.

تأثیر رژیم غذایی سالم بر ذهن

شاید برای شما سؤال پیش بیاید رژیم غذایی سالم چگونه ذهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ اگر به ساختار بدن انسان توجه کنید، نکات جالبی برای شما روشن خواهد شد. بدن انسان با سیستم سوخت‌وساز یا متابولیسم فعالیت می‌کند. مانند یک ماشین که برای حرکت و جلو رفتن به سوخت نیاز دارد، بدن انسان نیز به همین صورت است. هرکدام از بخش‌های بدن انسان با مواد مغذی خاصی تقویت می‌شوند. این مواد مغذی از طریق خوردوخوراک به بدن ما می‌رسد. به‌عنوان‌مثال برای تقویت قلب و عروق، مصرف برخی از ویتامین‌ها مهم است. برای تقویت عضلات باید پروتئین کافی جذب کنید؛ مغز هم از این قاعده مستثنا نیست.

مغزه نوعی توده عصبی خاص است. ساختار مغز فوق‌العاده شگفت‌انگیز است. مغز مانند عضلات قابلیت ارتقا دارد و رشد می‌کند. اما رشد مغز فیزیکی نیست، بلکه قدرت پردازش اطلاعات، یادگیری و حافظه آن افزایش پیدا می‌کند. یکی از توانایی‌های مغز قدرت یادگیری و به خاطر سپردن است. مغز نیز مانند اعضای دیگر بدن برای بهبود عملکرد خود به مواد مغذی و معدنی نیاز دارد. زمانی که این مواد توسط مغز جذب می‌شوند، توانایی یادگیری در انسان نیز افزایش پیدا می‌کند؛ به همین سادگی!

ایجاد تمرکز کافی با رژیم غذایی لیمومی

یکی دیگر از آثار رژیم غذایی سالم بر مغز، ایجاد تمرکز است؛ به همین دلیل است رژیم لاغری، رژیم چاقی یا به‌طور کل رژیم غذایی لیمومی که با توجه به وضعیت سلامتی، سن، جنس و... ارائه می‌شود، علاوه بر تناسب اندام، بر عملکرد ذهنی افراد نیز تاثیر می‌گذارد. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین مقدمات برای یادگیری بیشتر تمرکز است. شاید علت عمده یاد نگرفتن مطالب درسی توسط دانش‌آموزان و دانشجوها، به خاطر نداشتن تمرکز باشد. دریکی از تحقیقات دانشگاه آریزونای آمریکا به این مطلب دست پیدا کردند. دانشجوها و اساتید با تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدن که تمرکز روی یک مسئله برای یادگیری، مواد معدنی زیادی را در مغز مصرف می‌کند. جالب است بدانید فعالیت‌ها مغزی بسیار انرژی‌بر هستند. به همین جهت زمانی که شما رژیم غذایی مفیدی نداشته باشید، عملاً مخزن تغذیه مغز خود را خالی می‌کنید. در این حالت باید با یادگیری خداحافظی کنید!

رژیم غذایی سالم، کلید یادگیری در دانش آموزان

از آنجایی که در دوران جوانی و نوجوانی، سوخت‌وساز بدن بسیار سریع صورت می‌گیرد. داشتن رژیم غذایی سالم در این دوره اهمیت زیادی دارد. لازم است بدانید که رژیم غذایی تنها برای لاغر شدن نیست. حتی اگر اندام و وزن ایده‌آلی دارید، باید برنامه‌های غذایی خود را تنظیم کنید و مواد مورد نیاز را به بدن برسانید. در دوران نوجوانی و جوانی فعالیت بدن زیاد است، پس درنتیجه سوخت‌وساز نیز افزایش دارد. در چنین حالتی – اگر به رژیم غذایی سالم بی‌توجه باشیم - ممکن است برای درس خواندن مشکلاتی به وجود آید.

کافی نبودن مواد مغذی و خالی بودن مغز از انرژی، یادگیری را مختل می‌کند. رژیم غذایی مفید به ما نمی‌گوید زیاد بخور یا کم بخور، بلکه نحوه درست غذا خوردن، چه چیزی خوردن و در چه زمانی خوردن را برای ما مشخص می‌کند. با تنظیم کردن این امور به‌راحتی می‌توانید مواد مغذی مورد نیاز مغز را تأمین کنید و سرعت یادگیری را افزایش دهید. این حرف یک ادعا نیست، بلکه یک تجربه‌ی علمی کاملاً اثبات‌ شده است.

چگونه یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنیم؟

پیروی از رژیم غذایی سالم به‌اندازه‌ی زندگی مهم است! زیرا پیروی کردن از عادات بد غذایی نه‌تنها باعث چاقی یا لاغری بیش‌ازاندازه می‌شود، بلکه قدرت ذهن و یادگیری را از بین می‌برد. متأسفانه رشد عارضه‌ی فراموشی یا آلزایمر به همین جهت است. پس چاره‌ای جز انتخاب یک رژیم غذایی خوب وجود ندارد. برای این انتخاب باید ابتدا بدن خود را بشناسید، نیازهای خود را متوجه شوید، سپس از کمک متخصصانی نظیر لیمومی بهره‌مند شوید.