به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

نقش ارز دیجیتال در تجارت الکترونیک و پرداخت ‌های بین ‌المللی

 یکی از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال، کاربرد گسترده و آسان آن‌ها در مبادلات بین‌الملل و تجارت الکترونیک است. غیرمتمرکز بودن، امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی از جمله مواردی هستند که رمزارزها را برای این دست فعالیت‌ها مطلوب کرده‌اند.

 امکان خرید و فروش ارز دیجیتال، نگه‌داری و فروش آن در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. این واقعیت می‌تواند برای دورزدن محدودیت‌های مالی موجود، به‌خصوص در حوزه مبادلات خارج مرزی، مفید باشد.

خرید ارز دیجیتال و مبادلات الکترونیک

 از جمله حوزه‌هایی که رمزارزها در آن کاربردی گسترده دارند تجارت الکترونیک است؛ اما به چه دلیل این دسته دارایی‌ها را مناسب انجام چنین مبادلاتی می‌دانیم؟ در ادامه به‌تمامی دلایل اشاره می‌کنیم:

  • کارمزد انتقال کم: در مقایسه با مؤسسات مالی و بانک‌ها، انتقال رمزارزها در شبکه بلاک چین با کارمزد کم‌تری انجام می‌شود.
  • سرعت انتقال بیشتر: انتقال این دسته ارزها در شبکه بلاک چین با سرعتی به‌مراتب بیشتر از تبادلات بانکی انجام می‌شود؛ اگر تبادل خارج مرزی باشد این اختلاف زمانی در انتقال بیشتر مشهود می‌شود.
  • غیرمتمرکز بودن: مبادلات کوین‌های دیجیتال همتا به همتا است و تحت‌نظر و مدیریت هیچ سازمان مرکزی قرار ندارد؛ از همین رو پایداری آن‌ها بیشتر است.
  • امنیت بالا: ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی رمزنگاری شده هستند. این رمزنگاری آن‌ها را در برابر کلاهبرداری و تقلب ایمن می‌کند.
  • شفافیت: تکنولوژی بلاک چین به مبادلات شفافیت بسیار بالایی می‌دهد؛ به این شکل اعتماد طرفین معامله افزایش پیدا می‌کند.
  • دسترسی‌پذیری: امکان انجام این دست مبادلات در اغلب اوقات فراهم است؛ می‌توان در هر زمانی از شبانه‌روز و در تمام روزهای هفته به انجام آن‌ها پرداخت. در مقابل انتقال دارایی در بانک‌های معمول با محدودیت‌های زمانی و دسترسی مواجه است.
  • حریم خصوصی: دسته‌ای از ارزهای دیجیتال امکاناتی ارائه می‌دهند که حفظ حریم خصوصی را به حداکثر می‌رساند؛ برای مثال هویت خریدار یا به‌طورکلی جزئیات معامله را مخفی نگه می‌دارند.

خرید ارز دیجیتال و پرداخت‌ های بین ‌الملل

خرید ارز دیجیتال و پرداخت‌ های بین ‌الملل

 می‌دانیم که پرداخت‌های بین‌المللی از طریق شبکه‌های متمرکز با چالش‌های متعددی همراه است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که این دست تراکنش‌ها بر پایه شبکه بلاک چین و با رمزارزها انجام شوند؛ زیرا این تکنولوژی محدودیت‌های رایج پرداخت‌های برون‌مرزی را از بین برده است. در ادامه به دلایل این ویژگی اشاره می‌کنیم:

  • مستقل‌بودن: ارزهای دیجیتال محدود به هیچ کشور و منطقه‌ای نیستند؛ به همین دلیل مبادله و تبدیل آن‌ها به ارزهای دیگر در بسیاری از صرافی‌های داخلی و خارجی ممکن است.
  • کاربرد فرامرزی: کوین‌های دیجیتال می‌توانند به‌راحتی از هر نقطه دنیا به نقطه‌ای دیگر منتقل شوند. درعین‌حال برای این انتقال نیازی به تبدیل ارز یا استفاده از کانال‌های بانکی بین‌المللی نیست.
  • کاهش زمان انتقال: انتقال در شبکه بلاک چین می‌تواند در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه انجام شود. درحالی‌که انتقال بین‌المللی بانکی ممکن است چند روز به درازا بکشد.
  • کارمزد کم‌تر: در این شیوه انتقال، کارمزد تراکنش به‌مراتب کم‌تر از کارمزد انتقال برون‌مرزی از طریق بانک‌ها است.
  • امنیت: تکنولوژی بلاک چین اجازه نمی‌دهد که تراکنش‌ها پس از تأیید دچار تغییر یا دست‌کاری شوند. این ویژگی باعث می‌شود که امنیت مبادلات به حداکثر برسد و امکان سوءاستفاده از آن‌ها وجود نداشته باشد.

چکیده مطالب

 بنا بر دلایلی متعدد می‌توان ارزهای دیجیتال را گزینه‌های بسیار مناسب برای تجارت الکترونیک درون و برون‌مرزی دانست. تکنولوژی بلاک چین با فراهم‌کردن امنیت و سرعت بالا بسیاری از محدودیت‌های شیوه‌های سنتی تبادل دارایی را از بین برده است.

 ازآنجایی‌که بلاک چین از سازوکار رمزنگاری پیشرفته‌ای استفاده می‌کند تراکنش‌ها تغییرناپذیر می‌شوند. از طرفی شفافیت بالا اجازه می‌دهد که امکان پیگیری آن‌ها وجود داشته و از سوءاستفاده مالی جلوگیری شود. به‌طورکلی این تکنولوژی بسیاری از محدودیت‌های شیوه‌های سنتی انتقال منابع مالی را از بین برده است.