به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

اگر جزء آن دسته از گردشگرانی هستید که به نیت بازدید از شهرهای مذهبی و زیارتگاه‌های معنوی راهی سفر می‌شوید، احتمالاً مهم‌ترین مقصد سفرتان شهر قم یا مشهد است. می­دانید که شهر مشهد بسیار معروف­تر و جذاب‌تر از شهر قم است. بااین‌وجود اگر می‌خواهید با بهترین زمان برای سفر به این دو شهر و وضعیت آب‌وهوایی و قیمتی آن‌ها در طول سال آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

وضعیت آب‌وهوایی و قیمتی قم در طول سال

شهر قم مرکز استان قم است. این استان از شمال با استان تهران، از شرق با سمنان، از جنوب با اصفهان و استان مرکزی و از غرب نیز با استان مرکزی همسایه است. اگر قصد زیارت حرم حضرت معصومه را دارید، شهر قم مقصد مناسبی برای سفر شما است. علاوه بر این، در این شهر انواعی از بازارها و مجتمع‌های تجاری برای بازارگردی وجود دارد. اگر هم اهل طبیعت‌گردی هستید، باید مدتی را زمان بگذارید و از شهر خارج شوید و از پدیده‌های طبیعی اطراف شهر دیدن کنید.

آب‌وهوای شهر قم به‌طورکلی گرم و خشک است. شلوغ­ترین زمان برای سفر به قم تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستان است. در تعطیلات نوروز هوای شهر قم هنوز سرد است؛ اما در تعطیلات تابستان آب‌وهوای بسیار گرمی منتظر شما است. در این دو زمان قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر قم بیشتر از زمان‌های دیگر سال است.

اگر می‌خواهید زمانی به شهر قم سفر کنید که آب‌وهوای دلپذیری در آن حکم‌فرما باشد، به شما ماه اردیبهشت و اوایل پاییز را پیشنهاد می‌کنیم. در این مدت نه‌تنها آب‌وهوای شهر قم خنک و مطبوع است، بلکه از شلوغی فصل تابستان و تعطیلات نوروز نیز کاسته شده است و با خیال راحت می‌توانید در زیارتگاه‌های آن به عبادت بپردازید و در مراکز خرید آن به گشت‌وگذار. اگر هم می‌خواهید از جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر قم دیدن کنید به شما فصل بهار و تابستان را پیشنهاد می‌کنیم.

وضعیت شهر مشهد در طول سال

شهر مشهد یکی از جذاب‌ترین شهرهای مذهبی در ایران است. با سفر به این شهر می‌توانید در هتل‌های لوکس اقامت کنید، به رستوران‌های لوکس بروید و در مراکز خرید لوکس به بازارگردی بپردازید. البته همه این‌ها را می‌توانید در کنار زیارت حرم امام رضا انجام دهید.

آب‌وهوای شهر مشهد به‌طورکلی سرد و خشک است. همانند شهر قم شلوغ‌ترین زمان برای سفر به این شهر تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستان است. علاوه بر این دو زمان، روزهای مذهبی نظیر تولد و شهادت امام رضا، تاسوعا و عاشورا، ماه رمضان نیز شهر مشهد، به‌خصوص حرم امام رضا شلوغ می‌شود و همین موضوع باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما و هتل‌های مشهد نیز می‌گردد.

فصل تابستان مشهد گرم و خشک است. میانگین دمای هوا ۲۱ درجه است. اما دمای هوای مشهد در این فصل می‌تواند به ۴۳ درجه نیز برسد. زمستان­های مشهد نیز سرد و مرطوب است. میانگین دمای هوای فصل زمستان مشهد حدود ۷ درجه است؛ اما ممکن است در برخی از نقاط دمای هوا به ۲۳ درجه زیر صفر نیز برسد.

اگر می‌خواهید زمانی به شهر مشهد سفر کنید که آب‌وهوای معتدل و مطبوعی در آن حکم‌فرما باشد و خبری از شلوغی و ازدیاد جمعیت نباشد، به شما فصل بهار، بعد از تعطیلات نوروز و همچنین اوایل پاییز را پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت شهر قم و مشهد

اگر به‌قصد گذراندن ماه‌عسل به دنبال یک مقصد مذهبی جذاب می‌گردید، شهر مشهد را انتخاب کنید. چراکه در این شهر امکانات اقامتی، تفریحی و گردشگری بیشتر و باکیفیت‌تری نسبت به شهر قم وجود دارد. علاوه بر این در شهر مشهد آثار تاریخی مختلفی نیز برای بازدیدکردن وجود دارد.

اما اگر و در استان­های تهران، سمنان، اصفهان یا مرکزی زندگی می‌کنید و می­خواهید به سفر یک روز بروید تا حرم حضرت معصومه (س) را زیارت کنید، می‌توانید راهی شهر قم شوید.

برای سفر به قم تنها می‌توانید از خودروی شخصی، اتوبوس استفاده کنید یا به سراغ بلیط قطار تهران قم بروید. اما برای سفر به شهر مشهد علاوه ‌بر این وسایل می‌توانید از هواپیما نیز استفاده کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن به مشهد برسید.

همان‌طور که در بخش‌های پیشین مقاله گفتیم آب‌وهوای شهر مشهد سرد و خشک و شهر قم گرم و خشک است، بنابراین به طور میانگین دمای هوای شهر قم در طول سال از شهر مشهد بیشتر است.

چگونه به شهر قم یا مشهد سفر کنیم؟

برای سفر به شهر قم می‌توانید از خودروی شخصی و اتوبوس کنید یا به سراغ خرید بلیط قطار بروید. برای سفر به شهر مشهد نیز می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل مختلفی استفاده کنید. اگر تمایل به رانندگی دارید و می‌توانید برای مدت‌زمان زیادی در جاده رانندگی کنید، به سراغ خودروی شخصی بروید.

اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر خود صرف جویی کنید بلیط قطار مشهد برای شما مناسب است. به سراغ قطارهای کوپه‌ای ۴ یا ۵ ستاره بروید. اگر تعداد نفراتتان به ۴ برسد، می‌توانید یک کوپه را دربست رزرو کنید؛ اگرنه، با پرداخت پول بیشتر بازهم امکان رزرو کوپه برای شما وجود دارد.

با خرید بلیط قطارهای کوپه‌ای چهارنفره ۴ یا ۵ ستاره مشهد سفری راحت، لذت‌بخش با حریم شخصی بالا را تجربه خواهید کرد.

اما اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به شهر مشهد برسید، به سراغ بلیت هواپیمای این شهر بروید.

برای پیداکردن بلیط قطار یا هواپیمای مشهد یا قم یا رزرو اقامتگاه در این دو شهر می‌توانید به وب‌سایتی مراجعه کنید که در آن یک لیستِ جامع از بلیط هواپیما و قطارهای مختلف را در یک صفحه و یک‌جا به شما نمایش می­دهد. با استفاده از بخش فیلترهای این وب‌سایت می‌توانید میزان بودجه، وقت و علایق خود را وارد کنید تا تنها بلیط­هایی به شما نمایش داده شود که متناسب با میزان بودجه، وقت و نیاز شما است. نام این وب‌سایت سفر مارکت است.

سخن آخر

برای علاقه‌مندان به تجربه‌کردن سفر مذهبی، شهر قم و مشهد دو مقصد جذاب به‌حساب می‌آید. در این مقاله سعی کردیم این دو شهر را با یکدیگر مقایسه کنیم و وضعیت آب‌وهوایی آن‌ها را در طول سال بررسی کنیم و بگوییم بهترین زمان برای سفر به هر کدام از این دو شهر چه زمانی است و با چه وسایل نقلیه­ای می‌توانید به آن سفر کنید.