به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

C:\Users\meysam\Desktop\mashhad-street.jpg

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید در مدت زمانی که در شهر مشهد هستید، از وسایل حمل‌ونقل این شهر برای گشت‌وگذار در شهر استفاده کنید یا اگر با خودروی خودتان به این شهر می‌روید از وضعیت خیابان‌های آن اطلاعات بیشتری به دست آورید.

مترو مشهد

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن در شهر مشهد به گشت‌وگذار بپردازید، بدون آنکه در ترافیک بمانید، سروصدا و بوق ماشین‌ها را تحمل کنید یا بخواهید گرما و سرمای هوا را تحمل کنید، می‌توانید به سراغ متروی مشهد بروید.

C:\Users\meysam\Desktop\mashhad_metro.jpg

متروی شهر مشهد ۴ خط دارد. این مترو از سال ۱۳۹۸ مشغول جابه‌جایی مسافر در شهر مشهد است. ساعت چه فعالیت آن از ۶ صبح تا ۱۰ شب است. در روزهای جمعه متروی این شهر از ساعت ۷ صبح شروع به‌کار می‌کند. برای پرداخت هزینه مترو می‌توانید از کارت‌های اعتباری زیر استفاده کنید:

  • من کارت
  • زائر کارت

در ادامه مقاله اطلاعات مختصر و جامعی را درباره چهارخط متروی مشهد مشاهده می‌کنید.

خط ۱ مترو

خط ۱ متروی مشهد از ایستگاه وکیل‌آباد تا ایستگاه فرودگاه ادامه پیدا می‌کند. این خط بر روی نقشه با رنگ سبز نمایش داده می­شود. تعداد ایستگاه‌های موجود در خط سبز متروی مشهد ۲۴ ایستگاه است. حدوداً باید ۶ دقیقه را در هر ایستگاه منتظر بمانید تا قطار بعدی فرابرسد. این ۶ دقیقه از زمان خروج قطار قبلی از آن ایستگاه محاسبه می‌شود. در روزهای تعطیل این عدد به ۱۰ دقیقه می‌رسد.

برای دسترسی به جاذبه‌های زیر می‌توانید از خط ۱ متروی مشهد استفاده کنید:

  • پارک وکیل‌آباد
  • پارک ملت
  • حرم امام رضا

خط ۲ مترو

خط ۲ متروی مشهد با رنگ آبی بر روی نقشه قابل‌مشاهده است. این خط ۱۴٫۵ کیلومتر طول دارد و در آن ۱۳ ایستگاه وجود دارد. اولین ایستگاه آن با نام ایستگاه طبرسی و آخرین آن ایستگاه سلامت نامیده می‌شود. برای دسترسی به جاذبه‌های زیر می‌توانید از خط ۲ مشهد استفاده کنید:

  • حرم امام رضا
  • کوه‌سنگی

مدت‌زمان برای رسیدن قطار بعدی در ایستگاه‌های خط ۲ حدوداً برابر با ۱۰ دقیقه است.

خط ۳ مترو

خط ۳ متروی مشهد ۲۴ ایستگاه دارد و با رنگ قرمز بر روی نقشه به‌نمایش‌درآمده است. از خیابان امام رضا شروع می‌شود و به ترمینال اتوبوس‌رانی غرب این شهرختم می‌شود. درصورتی‌که به سراغ بلیط رجا قطار ۳ ستاره، ۴ ستاره یا ۵ ستاره رفته‌اید، تا اکثر اوقات سفر خود را در حرم امام رضا سپری کنید و اقامتگاهتان نزدیک به خط ۳ است، می‌توانید از این خط برای دسترسی به حرم استفاده کنید.

خط ۴ مترو

خط ۴ متروی مشهد ۶ ایستگاه وجود دارد. این خط با رنگ نارنجی بر روی نقشه به‌نمایش‌درآمده است. طول آن به ۱۷٫۵ کیلومتر می‌رسد و از شرق شهر مشهد تا شمال کشیده شده‌است.

تاکسی­های مشهد

یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقلی که می‌توانید با استفاده از آن به حرم امام رضا یا جاذبه‌های گردشگری دیگر مشهد دسترسی داشته باشید، تاکسی است. تاکسی‌های شهر مشهد را می‌توان در ۳ طبقه‌بندی زیر قرارداد:

تاکسی‌های خطی

برای استفاده از تاکسی‌های خطی شهر مشهد باید به معابر یا میدان‌های پررفت‌وآمدی نظیر بلوار وکیل‌آباد مراجعه کنید. معمولاً قیمت این تاکسی‌ها از تاکسی‌های دیگر ارزان‌تر است.

C:\Users\meysam\Desktop\taxi_bus_mashhad.jpg

تاکسی‌های کرایه‌ای

درصورتی‌که قصد دارید یک سفر لوکس را به مشهد داشته باشید و به‌همین دلیل به سراغ بلیط قطار فدک رفته‌اید که جزو قطارهای لوکس سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور به‌حساب می‌آید، احتمالاً دلتان بخواهد که در شهر مشهد نیز به‌راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای به گشت‌وگذار بپردازید.

برای این منظور می‌توانید به تاکسی‌سرویس‌های موجود در هتل­های لوکس خود مراجعه کنید. به تاکسی‌ها می‌توان تاکسی‌های کرایه‌ای گفت. می‌توانید تاکسی را برای کل روز کرایه کنید تا با آن به هرجا که دلتان خواست، بروید.

تاکسی‌های آنلاین

یکی دیگر از تاکسی‌های موجود در شهر مشهد تاکسی‌های آنلاین است. برای استفاده از این تاکسی‌ها باید اپلیکیشن‌های معروفی نظیر اسنپ، تپسی یا ماکسیم را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و با مشخص‌کردن نقطة مبدأ و مقصد منتظر شوید تا یکی از رانندگان ثبت‌نام شده در آن سیستم سفر شما را قبول کند تا با پرداخت هزینه‌ای کم‌تر از تاکسی‌های کرایه‌ای به حرم امام رضا یا دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد بروید.

خودروی شخصی

درصورتی‌که خودروی مناسبی در اختیار دارید و عاشق رانندگی هستید، می‌توانید با خودروی شخصی خود به شهر مشهد بروید. درنتیجه به‌راحتی می‌توانید در بخش‌های مختلف شهر مشهد به گشت‌وگذار بپردازید و دیگر نگران دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی نباشید.

اما باید این نکته را در نظر بگیرید که در اطراف حرم امام رضا محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده‌است. این محدودیت‌ها شامل محدودیت طرح زوج و فرد می‌شود. به این معنی که اگر آخرین شمارة پلاک شما زوج است، فقط می‌توانید در روزهای زوج در اطراف حرم رانندگی کنید و اگر فرد است، در روزهای فرد است.

این نکته را نیز در ذهن به‌خاطر بسپارید که شهر مشهد یکی از شهرهای شلوغ ایران است و ممکن است در برخی از ساعات روز در ترافیک بمانید یا نتوانید برای خودروی خود جای پارک پیدا کنید.

اگر از شهرهای دوری نظیر بندرعباس قصد سفر به شهر مشهد را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ بلیط قطار بندرعباس به مشهد بروید تا این‌که بخواهید مسافت طولانی بین شهر محل اقامتتان تا مشهد را رانندگی کنید و برای گشت‌وگذار نیز به سراغ مترو، تاکسی یا اتوبوس بروید.

اتوبوس­های مشهد

یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقل ارزان برای گشت‌وگذار در شهر مشهد اتوبوس است. اتوبوس‌های مشهد را می‌توان به دودسته بی‌آرتی و اتوبوس‌های شهری طبقه‌بندی کرد. بی­آرتی­های شهر مشهد ۵ خط دارد که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

خط ۸۰۰

با استفاده از بی‌آرتی‌های این خط از پایانه امام رضا به پایانه طبری می‌روید و در مسیر می‌توانید از خیابان ۱۵ خرداد، حرم امام رضا و چهارراه مفتح عبور کنید.

خط ۸۰۰.۱

خط بی‌آرتی های این خط از پایانه امام رضا به میدان بیت‌المقدس مشهد حرکت می‌کنند.

خط ۸۰۰.۲

با استفاده از بی­آرتی­های این خط از پایانه طبرسی می‌توانید به حرم امام رضا برسید و در مسیر از میدان فجر و چهارراه برق مشهد عبور کنید.

خط ۸۳۰

مبدأ بی­آرتی­های این خط امامیه است و با استفاده از آن می‌توانید به انتهای خط یعنی میدان باهنر برسید. در میانه راه نیز از شهرک شهید باهنر، رجایی و میدان توحید عبور خواهید کرد.

خط ۸۳۱

بی‌آرتی‌های خط ۸۳۱ شهر مشهد از مسیر بزرگ‌راه اندیشه، حرم امام رضا، میدان امام علی، بزرگ‌راه وکیل‌آباد و میدان فردوسی عبور می‌کند.

بی­آرتی­ها سریع‌تر از اتوبوس‌های درون‌شهری هستند و سیستم تهویه آن‌ها نیز در فصل گرما و سرما بهتر از اتوبوس‌های درون‌شهری عمل می‌کند. اما ممکن است در تمام مسیرها خدمات ارائه نکنند. از طرفی اتوبوس­های موجود در سیستم حمل‌ونقل عمومی مشهد به ۱۸۵۰ عدد می‌رسد و این اتوبوس‌ها در ۱۶۳ خط شهری و حومه به جابه‌جایی مسافر می‌پردازند. از جمله مهم‌ترین پایانه‌های اتوبوس‌رانی مشهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایانه اتوبوس‌رانی آزادی
  • پایانه اتوبوس‌رانی بیت‌المقدس
  • پایانه اتوبوس‌رانی وکیل‌آباد
  • پایانه اتوبوس‌رانی شهداء

جمع‌بندی

در شهر مشهد انواعی از وسایل حمل‌ونقل مختلف نظیر اتوبوس، مترو، تاکسی برای رفت‌وآمد وجود دارد. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی خود به این شهر بروید، بهتر است زمانی را برای گشت‌وگذار انتخاب کنید که ترافیک کمتری در شهر وجود دارد و جای پارک برای شما پیدا می‌شود. در اطراف حرم امام رضا نیز محدودیت ترافیک یا طرح زوج و فرد اجرا می‌شود.