به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

چرا برخی تتر را با ارزش ترین ارز دیجیتال می‌دانند؟

تاریخچه تتر به سال 2014 بازمی‌گردد، زمانی که برای اولین بار یک ارز دیجیتال با پشتوانه دلار به نام ریل کوین realcoin)) در شبکه بیت کوین منتشر شد تا به انتقال ارزهای فیات در بلاک چین کمک کند. کمی بعدتر در همان سال، ریل کوین به تتر (Tether) تغییر نام داد. از آن زمان، تتر به بلاک چین‌های متعددی گسترش یافته است. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا خرید تتر از صرافی به یک کار متداول در بین کاربران حوزه کریپتو تبدیل شده و اینقدر محبوبیت پیدا کرده است؟ همراه ما باشید.

تتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

رمزارز تتر (USDT) به زیرمجموعه خاصی از دارایی‌های دیجیتالی به نام استیبل کوین تعلق دارند که یکی از ویژگی های خاص تتر این است که قیمت‌ آن‌ها به یک دارایی واقعی با نوسان ناچیز وابسته است.

استیبل کوین ها به عنوان یک پیوند مهم بین دنیای واقعی و ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت‌ این نوع رمزارزها به دارایی‌های باثباتی مانند ارز فیات (مانند دلار آمریکا) مرتبط است، استیبل کوین‌ها از سرمایه‌گذاران کریپتو در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کنند و برای تراکنش‌ها و معاملات بلاک چینی مناسب هستند.

تتر تاکنون چندین استیبل کوین فیات و یک استیبل کوین طلا منتشر کرده است. معروف‌ترین وب بزرگ‌ترین آنها، استیبل کوین USDT است که به دلار آمریکا متصل است و عرضه در گردش آن حدود ۸۷ میلیارد توکن است.

سایر استیبل کوین‌های صادر شده توسط تتر عبارت‌اند از:

  • طلا تتر (AUXT): وابسته به قیمت طلا
  • یورو تتر (EURT): وابسته به واحد پول رایج اتحادیه اروپا
  • پزو تتر (MXNT): وابسته به پزو مکزیک
  • یوان تتر (CNHT): وابسته به یوان چین

تتر بلاک چین اختصاصی خود را ندارد. در عوض، کاربران می‌توانند از USDT در برخی از پلتفرم‌های بلاک چینی بزرگ از جمله موارد زیر استفاده کنند:

  • اتریوم
  • ترون
  • الگوراند
  • سولانا
  • اولانچ
  • پالیگان

USDT قابل استخراج نیست و متمرکز است. این شرکت دارای یک نهاد مرکزی به نام شرکت تتر است که توکن‌های USDT را صادر می‌کند و (می‌سوزاند) تا عرضه این رمزارز را متناسب با تقاضای کاربران تنظیم کند.

پشتوانه تتر چیست؟

تتر ادعا می‌کند که ارزش استیبل کوین‌هایش همیشه 100% توسط دارایی‌های موجود در ذخیره‌اش پشتیبانی می‌شود تا نسبت ارزی یک به یک آن با دلار آمریکا را حفظ کند. مشابه اینکه یک بانک باید به اندازه کافی پول نقد در خزانه خود داشته باشد تا تراکنش کاربرانش را پوشش دهد، ذخیره تتر به عنوان ضمانتی عمل می‌کند که اگر همه بخواهند USDT را به فیات تبدیل کنند، بتوانند این کار را انجام دهند.

تتر یک گواهینامه سه ماهه منتشر می‌کند (که مشابه حسابرسی نیست)، ذخایر خود را بر حسب نوع دارایی در وب‌سایت خود گزارش می‌دهد و ارزش کل دارایی‌ها را هر روز به روز می‌کند.

طبق آخرین گزارش آن، ذخیره تتر شامل ترکیبی از موارد زیر است:

  • پول نقد
  • معادل‌های نقدی (صندوق‌های بازار پول، اسناد خزانه‌داری ایالات متحده)
  • اوراق تجاری
  • اوراق قرضه شرکتی
  • وام
  • سایر سرمایه‌گذاری‌ها از جمله ارزهای دیجیتال

مزایای تتر چیست؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا سرمایه‌گذاران زیادی به تتر علاقه نشان داده‌اند؟ این در درجه اول به دلیل مزایای متعددی است که این توکن ارائه می‌دهد. در اینجا برخی از این موارد را بریتان آورده‌ایم:

  • تتر نقدینگی بیشتری نسبت به هر ارز دیجیتال دیگر ارائه می‌دهد. متصل بودن به دلار آمریکا به این معنی است که ارزش آن کاملاً ثابت است، به همین دلیل است که معمولاً برای معامله استفاده می‌شود.
  • تقریباً هر ارز دیجیتال دیگری نوسانات قیمت بالایی را تجربه می‌کند. برعکس، تتر نوسانات پایینی دارد که آن را به گزینه‌ای ایدئال برای سرمایه‌گذارانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند سبد سهامی پایدار و مطمئن داشته باشند.
  • تتر معتقد است که موفقیت تنها در صورتی حاصل می‌شود که رابطه شرکت و سرمایه‌گذار بر اساس اعتماد و صداقت باشد. برای دستیابی به این هدف، شرکت شفافیت را در تمام سطوح تضمین می‌کند. این شرکت تحت ممیزی‌های منظم قرار می‌گیرد و جزئیات هر تراکنش را می‌توان در بلاک چین مشاهده کرد.
  • شرکت‌ها تمایل دارند هزینه‌های غیرمنطقی زیادی را برای تراکنش‌های دارایی‌های دیجیتال اعمال کنند. این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران و معامله گران علاقه خود را به آن دارایی خاص از دست بدهند. بنابراین، تتر از تحمیل کارمزدهای سنگین تراکنش به کاربران خودداری می‌کند.
  • تتر توسط صرافی‌های بی‌شماری شناسایی و فهرست شده است. استقبال گسترده از این استیبل کوین برای سرمایه‌گذاران مفید است زیرا آنها احتمال بیشتری برای تضمین معاملات سودآور دارند.
  • تتر به دلیل ثبات و نقدینگی بالا، فرصت‌های سرمایه‌گذاری رو به رشدی را ارائه می‌دهد و آن را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذارانی تبدیل می‌کند که به دنبال تنوع در بازار بی‌ثبات کریپتو هستند.

تفاوت تتر با سایر استیبل کوین ها چیست؟

تفاوت تتر با سایر استیبل کوین ها چیست؟

زمانی تتر بر بازار استیبل کوین‌ها تسلط داشت، اما اکنون طیف گسترده‌ای از استیبل کوین ها در دسترس است. از تفاوت‌های آنها می‌توان به نهاد صادرکننده، ذخایر پشتوانه و نحوه ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها اشاره کرد. تتر از مدل IOU (من به شما بدهکارم) پیروی می‌کند. این یعنی یک نهاد مرکزی از ارزش استیبل کوین با دارایی‌های ذخیره خود پشتیبانی می‌کند و صادرکننده وعده می‌دهد که می‌توانید سرمایه خود را در هر زمان با نسبت مبادله یک به یک بازخرید (تبدیل) کنید.

USDT در مقابل استیبل کوین‌های الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند USDD یا USDN با مشوق‌های معاملاتی و ضرب و سوزاندن خودکار توکن ها برای جذب نوسانات، نرخ ارز را حفظ می‌کنند. USDT به این صورت عمل نمی‌کند زیرا این شرکت تتر است که تصمیم می‌گیرد که چه زمانی توکن ها را بر اساس تقاضا بسوزانند یا ضرب کند.

USDT در مقابل DAI

DAI، استیبل کوین پلتفرم میکردائو ((MakerDAO نیز توسط دارایی‌های موجود در یک ذخیره پشتیبانی می‌شود، اما با وثیقه مازاد، به این معنی که دارایی‌های بیشتری به عنوان وثیقه در خزانه شرکت نسبت به کل استیبل کوین‌های DAI وجود دارد. علاوه بر این، MakerDAO یک نهاد حاکمیتی مرکزی ندارد - برخلاف نهاد متمرکز تتر (Tether)، رهبری بین دارندگان توکن حاکمیتی MakerDAO توزیع شده است.

USDT در مقابل USDC

USDT و USDC هر دو توسط دارایی‌های واقعی پشتیبانی می‌شوند و توسط یک نهاد متمرکز صادر می‌شوند، اما تفاوت اصلی بین آنها در ترکیب ذخایر است. بر اساس گزارش ماهانه USDC فقط وجه نقد و اوراق قرضه کوتاه‌مدت دولت ایالات متحده را در اختیار دارد. بنابراین USDC به عنوان دارایی ایمن‌تر و شفاف‌تر تلقی می‌شود.

چگونه می‌توانید USDT بخریم؟

ساده ترین راه برای یک سرمایه‌گذار عادی برای خرید و فروش استیبل کوین تتر از طریق صرافی ارزهای دیجیتال است. USDT به طور گسترده توسط معامله گران استفاده می‌شود و در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال موجود است.استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند، بنابراین می‌توانید USDT خود را روی هر نوع کیف پولی، گرم یا سرد نگه‌دارید.

خلاصه مطلب

تتر بزرگترین استیبل کوین جهان است و سرمایه‌گذاران بزرگ مانند سرمایه‌گذاران نهادی و صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند مستقیماً به USDT و سایر استیبل کوین‌های صادر شده توسط شرکت تتر دسترسی داشته باشند. آنها می‌توانند با سپرده‌گذاری پول نقد، استیبل کوین بخرند و با بازگرداندن سکه‌های مجازی با نرخ مبادله 1:1 که تتر وعده داده است، سرمایه‌گذاری‌های خود را بازخرید کنند که این تتر را به یکی از محبوب ترین استیبل ‌‌کوین‌ها برای معامله و تراکنش تبدیل کرده است.