به گزارش پایگاه خبری نشان :

استاندارد پروفیل های درب و پنجره استانداردهایی هستند از سمت موسسه استاندارد و تحقیقات ایران مشخص می‌شوند که تنها نهاد یا سازمان تعیین‌کننده استانداردهای ملی است. این استانداردها شاخصی برای ارزیابی کیفیت و شکل ظاهری پروفیل‌ها محسوب می‌شوند.

استاندارد پروفیل پنجره های upvc به دو شکل بین‌المللی و داخلی کاربرد زیادی دارد و در ایران آن را به عنوان استاندارد 6840 می‌شناسند. برای اطلاع از قیمت پروفیل‌ درب و پنجره می‌توانید روی این لینک https://ahanresan.ir/pc/profile/door-win-profile/  کلیک کنید.

در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا درباره استانداردهای جدید پروفیل درب و پنجره ساختمان‌ها بیشتر برای شما صحبت کنیم.

نمونه پروفیل درب و پنجره در ساختمان | آهن رسان

استاندارد پروفیل های upvc

استاندارد مشخص شده برای ساخت پروفیل درب و پنجره upvc، استاندارد 6840 است؛ این شماره برای آزمون پروفیل‌های اکسترود شده از پلی وینیل کلراید که مقاومت ضربه‌ای بسیار زیادی دارند، به‌وجود آمده است. از این استاندارد برای ساخت درب و پنجره‌های upvc دوجداره در ساختمان‌ها استفاده می‌شود و تست آنها عبارت‌اند از پروفیل اصلی، پروفیل ثانویه، سطح قابل رویت و مواد قالب‌ریزی شده انجام می‌گردد.

پروفیل اصلی به پروفیلی گفته می‌شود که وزن واره را متحمل می‌شود. پروفیل ثانویه تحمل بار را نداشته و سطح قابل رویت نیز به قسمتی می‌گویند که قابل دیده شدن باشد و مواد قالب‌ریزی شده در روند ساخت پروفیل‌ها نیز به موادی گفته می‌شود که مشخصات موجود در استاندارد ملی داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در بررسی استاندارد پروفیل درب و پنجره upvc

از جمله عوامل تاثیرگذار در بررسی استاندارد پروفیل پنجره های upvc می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⦁ وزن پروفیل: در بررسی استاندارد پروفیل پنجره های upvc، وزن پروفیل از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شود.

⦁ شرایط آب‌وهوایی: یکی از ویژگی‌های مثبت و فوق‌العاده خوب پروفیل‌های upvc این است که می‌توان از آن‌ها در شرایط آب‌وهوایی مختلف استفاده کرد و در نتیجه تست این پروفیل‌ها برای سنجش مقاومت و کیفیت آن‌ها در برابر عواملی مانند گرما، سرما و به‌طورکلی تغییرات دمایی انجام می‌شود.

⦁ آزمون حرارتی پروفیل: پروفیل‌ها را در یک سری آزمون‌های حرارتی آزمایش می‌کنند؛ پروفیل‌ها باید بتوانند در انواع دما‌ها و درجه حرارت بدون تغییر رنگ، هرگونه خمیدگی، تغییر شکل یا آسیب و البته تا یک حرارت مشخصی دوام آورده و مقاومت مطلوبی از خودشان نشان دهند.

⦁ تست و بررسی مواد اولیه: برای اینکه این پروفیل‌ها تایید مورد نیاز را از سازمان ملی استاندارد دریافت کنند، باید از مواد مجاز، غیر آلاینده با میزان و فرمول مشخصی تشکیل شده باشند.

⦁ شکل ظاهری پروفیل: از دیگر موارد حائز اهمیت برای بررسی پروفیل‌ها، سطح و رنگ پروفیل‌ها است که تمامی این موارد تشکیل‌دهنده شکل ظاهری این محصولات هستند. پروفیل‌هایی که برای درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند باید رنگی ثابت و سطحی عاری از هرگونه ترک‌خوردگی و سوراخ داشته باشند.

⦁ سایز و ابعاد پروفیل: در بررسی استاندارد پروفیل های درب و پنجره، بررسی سایز و ابعاد پروفیل از دیگر موارد حائز اهمیت محسوب می‌شوند و مطابق با استانداردهای موجود ابعاد قوطی پروفیل از 10*10 میلی‌متر شروع شده و تا 500*500 میلی‌متر نیز ادامه دارد.

⦁ مقاومت ضربه‌ای پروفیل: برای پیشگیری از دزدیده شدن پروفیل‌ها توسط سارقان، این محصولات باید از مقاومت ضربه‌ای بسیار بالایی برخوردار باشند.

انواع استاندارهای پروفیل یو پی وی سی

انواع استانداردهای پروفیل upvc

پروفیل‌هایی که برای درب و پنجره ساخته می‌شوند دارای دو استاندارد اصلی هستند که نوع اول آن عبارت است از BS EN 12608. این استاندارد از سمت کشور انگلستان تعیین شده و اروپا نیز از این استاندارد پیروی می‌کند. نوع دوم استاندارد پروفیل پنجره های upvc عبارت است از RAL GZ 716-1 که آخرین ویرایش آن در سال 2008 انجام شده است.

از جمله مهم‌ترین دلیلی که شاخص‌های استاندارد را برای این محصولات تعیین می‌کنند می‌توان به تولید پروفیل‌هایی با مقاومت و کیفیت بالا برای تولید درب و پنجره‌های دوجداره مقاوم اشاره کرد.

نکات مهم استاندارد پروفیل درب و پنجره یو پی وی سی

سایز پروفیل های upvc متغیر است و با توجه به شرایط مختلف آب‌وهوایی تغییر می‌کند. برای مناطقی با آب‌وهوای خاص مانند مناطق سردسیر و مناطق گرمسیر یا برای ابعاد بسیار بزرگ پنجره‌ها در طبقات بالای ساختمان‌های مرتفع مانند برج‌ها از پروفیل‌هایی با سطح مقطع بیش از 70 میلی‌متری استفاده می‌شود که دارای پنج محفظه عبور هوا هستند.

از جمله مزایای این پروفیل‌ها می‌توان به سازگاری آن‌ها با محیط زیست اشاره کرد، چرا که در ترکیبات آن‌ها به جای سرب از کلسیم استفاده شده است. پروفیلی که با انواع شرایط آب‌وهوایی سازگار باشد یک سری مشخصات دارد که عبارت‌اند از سطح مقطع حداقل 60 میلی‌متر، دارای 3 محفظه عبور هوا، مطابق با استاندارد RAL آلمان و قطر دیواره‌های اصلی بیرونی آن که باید بیش از 7.2 میلی‌متر باشد.

پروفیل‌های درب و پنجره یو پی وی سی باید در برابر اشعه UV خورشید مقاومت بالایی داشته باشند و برای اینکه از ترک‌خوردگی و تغییر شکل دادن آن‌ها جلوگیری شود و طول عمر بالایی داشته باشند، باید در دمای 60- تا 80+ از آن‌ها نگهداری کنید.

چرا داشتن شماره استاندارد ضروری است؟

استاندارد پروفیل های درب و پنجره جهت تامین ایمنی و کیفیت ساختمان نقش بسیار مهمی دارند و به دلایل زیر داشتن شماره استاندارد برای این پروفیل‌ها ضروری است.

⦁ بررسی میزان مقاومت پروفیل‌ها در مقابل آتش‌سوزی‌های احتمالی

⦁ بررسی پروفیل‌هایی که در برابر نشست احتمالی سازه و زلزله‌های خفیف 

⦁ بررسی میزان مقاومت پروفیل‌ها در برابر خوردگی و پوسیدگی ناشی از اسیدها، بازها و مواد شیمیایی

انواه استانداردهای جدید پروفیل درب و پنجره | آهن رسان

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم برای اینکه پروفیل‌‌های درب و پنجره یو پی وی سی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند، موسسه استاندارد و تحقیقات ایران باید استانداردهایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

استانداردهای پروفیل upvc در سطح بین‌المللی شامل دو نوع مختلف استاندارد BS EN 12608 از کشور انگلستان و استاندارد RAL GZ 716-1 از کشور آلمان هستند. 

در تمامی این استانداردها شاخص‌های مختلفی مانند وزن، شکل ظاهری، مقاومت در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی، مقاومت در برابر حرارت، مواد اولیه، سایز و ابعاد و همچنین مقاومت در برابر ضربه مورد بررسی قرار می‌گیرد.