به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

کاربرد زئولیت در تصفیه آب

رشد جمعیت در جوامع بشری همراه با گسترش مصارف آب در حوزه کشاورزی و صنعتی و محدود بودن منابع آبی باکیفیت سبب شده لزوم تصفیه آب بیش از پیش احساس شود. منابع آبی موجود چه برای مصارف آشامیدنی و چه جهت مصرف در صنعت، نیاز به تصفیه دارد. چرا که حاوی ناخالصی ها و آلاینده هایی است که باید حذف شوند. تا به امروز از روش های مختلفی برای تصفیه آب و فاضلاب استفاده شده است.

متداول ترین روش ها جهت پاکسازی آب شامل انعقاد و انجماد، رسوب گذاری، تصفیه و ضدعفونی است. گاها جهت اطمینان از سلامت آب از تلفیقی از روش های ذکر شده استفاده می شود. زئولیت یکی از قوی ترین و کاربردی ترین فیلترهای طبیعی می باشد که کاربرد موثری در تصفیه آب و فاضلاب دارد. این ترکیب دارای ساختاری متخلخل بوده و قدرت بالایی در حذف آلاینده ها دارد.

کاربرد زئولیت در تصفیه آب

زئولیت معدنی با داشتن قدرت کاتالیزوری بالا می تواند از طریق تبادل یونی و قدرت جذب بالا، فلزات سنگین و آلاینده های موجود در آب و فاضلاب را حذف کند. وجود یون های فلزات سنگین مثل کلسیم، منیزیم، روی و آلومینیوم سبب می شود درجه سختی آب بالا برود. سختی بالای آب به دستگاه گوارش آسیب زده و شانس ابتلا به سنگ کلیه و مثانه را افزایش می دهد. استفاده از زئولیت در تصفیه آب، منجر به کاهش میزان سختی آب به مقدار قابل توجه می گردد، این یکی از اساسی ترین کاربرد زئولیت در تصفیه آب است.

در واقع زئولیت توانایی بالایی در تبادل یونی داشته و با حذف یون های فلزات سنگین نقش مهمی در کاهش سختی آب و افزایش کیفیت آن خواهد داشت. درباره این خاصیت تبادل یونی قوی در مطلب زئولیت چیست بیشتر توضیح دادیم که پیشنهاد می کنیم مطالعه آن را از دست ندهید!

بر اساس همین خصوصیت می توان از این کانی در ساخت فیلترهای شنی استفاده کرد تا با جذب یون های فلزات، سبب کاهش میزان سختی آب شود.

قابل ذکر است که میزان تاثیر زئولیت در تصفیه آب بستگی به نوع و میزان آلاینده ها، پی اچ و دمای آب دارد.

از بین متدهای گفته شده ساده ترین روش تصفیه آب، روش فیزیکی می باشد که خود به چندین شیوه صورت می پذیرد. زئولیت یک کانی طبیعی است که نقش مهمی در کاهش سختی آب و جذب عناصر سنگین موجود در آب دارد.

کاربرد زئولیت در تصفیه فاضلاب

کاربرد زئولیت در تصفیه فاضلاب

زئولیت در تصفیه آب و فاضلاب های بهداشتی و صنعتی نقش مهمی دارد. این کانی ارزشمند می تواند آلاینده های خطرناکی چون نیتروژن و فسفر و سایر مواد آلی را از فاضلاب حذف کند. با اصلاح زئولیت به کمک اسیدشویی و سورفکتانت می توان قدرت این کانی را برای تصفیه فاضلاب افزایش داد. در این صورت زئولیت قدرت بالایی در حذف ترکیبات سمی، آرسنیک و ذرات رادیواکتیو موجود در فاضلاب های صنعتی خواهد داشت. همچنین می تواند بخارها و گازهای سمی مثل فرمالدئید و مونوکسیدکربن را از فاضلاب های صنعتی جذب کند.

معمولا جهت افزایش کیفیت پساب های خروجی از ترکیب زئولیت با سایر روش های بیولوژیکی و شیمیایی تصفیه استفاده می شود.

اساس کار زئولیت تصفیه آب

زئولیت به دلیل خاصیت کاتالیزوری، تبادل یونی و جذب بالا قادر به جذب فلزات سنگین و مضر می باشد. لذا اساس کار زئولیت در تصفیه آب بر اساس این خصوصیات شامل موارد زیر است.

1- خاصیت کاتالیزوری

طبق این ویژگی، زئولیت نقش موثری در سرعت بخشیدن به واکنش های شیمیایی بر پایه اسید و مواد آلی دارد.

2- قدرت جذب بالا

ساختار متخلخل این ترکیب طبیعی این اجازه را به آن می دهد تا بر اساس اندازه مولکول های مختلف غربالگری کند. همچنین آب و برخی مواد آلی فرار موجود در هوا را جذب کند.

3- تبادل یونی

این کانی بر اساس ساختار ویژه خود از خاصیت تبادل یونی برخوردار بوده و قادر است آلومینیوم و یون های فلزات سنگین را حذف کند.

گفتیم که وجود یون های فلزات سنگین در آب سبب بالا رفتن درجه سختی آن می شود. تاثیر زئولیت در تصفیه آب، جذب این یون ها و پایین آوردن قابل توجه درجه سختی آب و نرم کردن آن است. همچنین این کانی با حذف رنگ و بوی بد آب، آن را شفاف تر و باکیفیت تر می کند.

تاثیر زئولیت در تصفیه آب رابطه مستقیمی با دما و پی اچ آب، نوع و مقدار آلاینده ها و ناخالصی های موجود در آب دارد.

لازم به ذکر است زئولیت به تنهایی برای از بین بردن باکتری ها و ویروس های موجود در آب کافی نیست. به همین دلیل از آن به همراه تلفیقی از سایر روش ها شامل ضدعفونی کردن با کلر یا اشعه ماوراءبنفش استفاده می شود تا از سلامت آب آشامیدنی اطمینان حاصل شود.

همان طور که پیشتر در مقاله نحوه استفاده از زئولیت در آکواریوم اشاره شده:

در جریان تبادل یونی، یون سدیم موجود در زئولیت آکواریوم با یون های کلسیم و منیزیم واکنش داده و با رسوب این یون ها، سختی آب کاهش می یابد.

به طور کلی می توان گفت زئولیت در تصفیه آب یک ابزار موثر، اما نه کافی است.

مزایای استفاده از زئولیت در تصفیه آب و فاضلاب

استفاده از زئولیت در تصفیه آب و فاضلاب

استفاده از زئولیت در تصفیه آب و انواع فاضلاب بهداشتی و صنعتی از فواید زیر برخوردار است:

  • قابلیت کاهش سختی آب و نرم کردن آن با حذف یون های فلزات سنگین مثل روی، مس، آهن و منیزیم
  •  از بین بردن رنگ و بوی آب و افزایش میزان شفافیت آن
  •  قدرت بالا در جذب گازهای سمی در تصفیه فاضلاب صنعتی
  • حذف آمونیاک از آب
  •  حذف نیترات و فسفات
  • حذف روغن ها
  •  قدرت آبگیری بالا
  • قیمت ارزان نسبت به تصفیه کننده های شیمیایی
  •  در دسترس بودن و نگهداری آسان
  •  محصولی ارگانیک و دوستدار طبیعت
  •  امکان احیاء مجدد پس از شستشو با محلول آب و نمک

قیمت زئولیت تصفیه آب

قیمت زئولیت تصفیه آب

قیمت زئولیت مخصوص تصفیه آب و فاضلاب بر اساس کیفیت و میزان عیار محصول و نوع بسته بندی تعیین می گردد. جهت دریافت قیمت روز زئولیت تصفیه آب با واحد بازرگانی مجموعه زئولایف ارتباط بگیرید.

کلام آخر

بر اساس تحقیقات سایت sciencedirec زئولیت ها به دلیل خواص منحصر به فرد خود در سال های اخیر محبوبیت پیدا کرده اند و در شاخه های اقتصاد کاربرد عملی پیدا کرده اند:

Due to their unique properties, zeolites have become more and more popular in recent years and find practical application in many branches of the economy. 

زئولیت در تصفیه آب به عنوان یک فیلتر مناسب جهت حذف ناخالصی ها مانند یون های فلزات سنگین، آمونیاک و سایر آلاینده ها شناخته شده است. همچنین به واسطه قدرت جذب بالا و تبادل یونی مطلوب می تواند آلاینده های خطرناک را از پساب ها حذف کند.

مجموعه زئولایف به عنوان بهترین مرکز فروش زئولیت با بهره مندی از کارشناسان متعهد و مجرب در حوزه فروش انواع زئولیت از جمله زئولیت تصفیه آب و فاضلاب، زئولیت پرورش ماهی و زئولیت آکواریوم آماده ارائه مشاوره در این خصوص و ثبت سفارش خرید مشتریان محترم می باشند.