به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

C:\Users\meysam\Desktop\one_day_camp_in_north_of_iran.jpg

ایران طبیعت بسیار متنوع و جذابی دارد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کشور خطه شمالی است که طبیعت سرسبز و آب‌وهوای خوش آن باعث شده تا مقصد جذابی برای گذراندن تعطیلات برای ایرانیان به حساب بیاید.

یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌توان در طبیعت شمال انجام داد، کمپ کردن برای یک روز تا چند روز است. برای کمپ کردن در دل طبیعت لازم است درباره زمان مناسب کمپینگ، وسایل لازم برای کمپینگ، نکات لازم برای کمپینگ و بهترین نقاط برای کمپ کردن به دست آورید که تا پایان این مقاله قرار است آن‌ها را به شما توضیح دهیم.

قبل از شروع سفر کمپینگ به شمال به چه مواردی توجه کنیم؟

مهم‌ترین نکته قبل از کمپ کردن در شمال این است که بدانیم قرار است به کجا برویم. برای پیدا کردن بهترین مکان‌های کمپینگ لازم است که به چند نکته توجه کنید.

1. در ابتدا باید محلی را انتخاب کنید که به دور از جریان آب رودخانه یا چشمه باشد. چراکه شب‌هنگام، ممکن است حیوانات وحشیِ شب‌رو بخواهند برای خوردن آب به آن منطقه مراجعه کنند.

2. محل کمپینگ شما باید مسطح باشد و فاصله خوبی از پرتگاه داشته باشد.

C:\Users\meysam\Desktop\camping_in_jungle.jpg

3. سعی کنید محل کمپینگ­تان را در کنار جاده قرار ندهید تا هدف آسانی برای سارقین نباشید.

4. قبل‌از آن‌که بخواهید در یک محل کمپ کنید، بهتر است که کمی با مردم محلی روستاهای اطراف دم خور شوید، از مغازه‌ی آن‌ها کالایی را بخرید و ازشان بپرسید که بهترین منطقه برای شب‌مانی در طبیعت اطراف کجا است.

در مرحله بعد باید به این سؤال پاسخ دهیم: آیا مقصدی که انتخاب کرده‌ایم را از قبل می‌شناسیم؟ اگر نه بهتر است که با راهنمای طبیعت­گردی که متخصص است برای کمپ کردن به آن مقصد برویم یا حداقل با دوستانی این سفر را انجام دهیم که تجربه کافی در زمینه کمپ کردن در طبیعت دارند.

اگر تجربه خاصی در زمینة چادر زدن در طبیعت نداریم یا دوستان و آشنایانمان نیز چنین تجربیاتی را ندارند، می‌توانیم به سراغ تورهای طبیعت‌گردی برویم.

باید قبل از خرید تور حتماً به توضیحات آن توجه کنید و متوجه شوید که سختی برنامه متناسب با شرایط جسمی شما است یا خیر. برخی از برنامه‌های طبیعت­گردی سختی پایینی دارند و افرادی با آمادگی جسمانی پایین نیز می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. اما برای شرکت در برخی دیگر از تورهای طبیعت­گردی نیاز است که آمادگی جسمانی خوبی داشته باشید.

در مرحله سوم لازم است که آب‌وهوا را چک کنیم و مطمئن شویم که آب‌وهوای آن منطقه بارانی نیست.

در مرحله چهارم باید وسایل موردنیاز برای آن سفر را مهیا کنیم.

در آخر سعی کنید تعداد نفراتتان حداقل ۴ الی ۵ نفر و حداکثر ۱۵ نفر شود. تعداد نفرات پایین‌تر امنیت سفرتان را کم‌تر می‌کند و تعداد نفرات بالاتر می‌تواند به طبیعت آن منطقه آسیب وارد کند.

بهترین زمان برای کمپ کردن در شمال

اگر می‌خواهید زمانی به شمال سفر کنید که آب‌وهوای آن بارانی نباشد؛ از طرفی گرما و سرمای هوا شما را اذیت نکند، زمان‌های زیر را برای سفر و کمپینگ انتخاب کنید:

  • اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان
  • اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز

بهترین ماه برای کمپ کردن در طبیعت شمال را می‌توان ماه اردیبهشت، خرداد و مهر در نظر گرفت. البته بهتر است که قبل از شروع برنامه‌ریزی برای سفر و کمپینگ به مقصد موردنظرتان نسبت به آب‌وهوای آن منطقه اطلاع کسب کنید.

اگر بعد از چند روز طبیعت‌گردی و ماندن در دل چادر خسته شدید و می‌خواستید کمی از امکانات شهری بهره ببرید، دوش بگیرید و بر روی تخت‌های نرم استراحت کنید، می‌توانید به سراغ اجاره ویلا شمال بروید و چند روزی را در کنار دوستانتان از امکانات شهری نیز لذت ببرید.

وسایل لازم برای کمپ کردن در شمال

از جمله وسایل اولیه برای طبیعت‌گردی و کمپ کردن در دل طبیعت کوله طبیعت­گردی، چادر مناسب، زیرانداز برای چادر، کیسه‌خواب و زیرانداز کیسه‌خواب است. اگر می‌خواهید در دل طبیعت آشپزی کنید، حتماً باید کپسول گاز و سَرشُعله تهیه کنید و به سراغ وسایل مخصوص پخت‌وپز بروید. سعی کنید قاشق، چنگال، لیوان و نمکدان‌های مخصوص طبیعت‌گردی که سبک هستند را تهیه کنید.

اگر کوله‌پشتی شما جایگاه مخصوص آب دارد، حتماً کیسه‌ مخصوص حمل آب که با ‌نام «کَمِل بَگ» شناخته می­شود را تهیه کنید تا در هنگام طبیعت­گردی بتوانید آب بدن خود را حفظ کنید.

از دیگر وسایل موردنیاز می‌توان به پیرهن، شلوار و کفش مخصوص طبیعت­گردی اشاره کرد. حتماً کلاه آفتابی، عینک و ضدآفتاب را فراموش نکنید و با خودتان گتر و پانچو ببرید.

می‌توانید از باتوم کوهنوردی نیز استفاده کنید تا در پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت پایتان خسته نشود. از دیگر وسایل مورد نیاز می‌توان به جعبه کمک‌های اولیه اشاره کرد. هد لامپ نیز برای ماندن بعد از غروب آفتاب به کارتان می­آید. همچنین می‌توانید با خود یک چاقوی طبیعت‌گردی نیز همراه داشته باشید.

اگر بعد از کمپ یک‌روزه خود نخواستید به شهر محل اقامتتان بازگردید، می‌توانید به سراغ اجاره ویلا در منطقه‌ای بروید که کمپ کرده‌اید. تنها کافی‌ست که اپلیکیشن سفرمارکت را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید تا با چند کلیک بتوانید از قیمت روز ویلای آن منطقه اطلاع پیدا کنید و مناسب­ترین ویلا را رزرو کنید.

بهترین نقاط طبیعت شمال برای کمپینگ

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از سفرهای طبیعت‌گردی و کمپینگ باید به آن توجه کنید انتخاب محل مناسبی برای کمپ کردن است. در این بخش از مقاله قرار است چند مقصد مناسب برای کمپینگ را به شما معرفی کنیم. اما بعد از رسیدن به مقصد بهتر است از افراد محلی کمی پرس‌وجو کنید تا منطقه ایمنی را برای برپایی چادر به شما معرفی کنند.

در ادامه بهترین مقاصد برای چادرزدن در دل طبیعت شمال را مشاهده می­کنید:

  • پارک جنگلی نور
  • سد لفور در سوادکوه
  • دریاچه چورت در ساری
  • جنگل الیمستان در آمل
  • روستای فیلبند در بابل
  • پارک جنگلی سیسنگان در نوشهر
  • پارک جنگلی فین در چالوس
  • جنگل‌های دوهزار و سه­هزار در تنکابن
  • پارک جنگلی در نمک‌آبرود
  • جنگل دالخانی در شهر رامسر

C:\Users\meysam\Desktop\dalkhani_jungle.jpg

  • پارک جنگلی چالدره در شهر تنکابن
  • جنگل ناهارخوران در نزدیکی شهر گرگان

انواع اقامتگاه در شمال کشور

اگر تا اینجای این مقاله همراه ما بودید و این فکر به ذهنتان رسیده که کمپ کردن در دل طبیعت کمی سخت و شاید خطرناک باشد، می‌توانید به جای خرید وسایل طبیعت‌گردی و ماندن در دل طبیعت به سراغ رزرو اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرهای مختلف شمال کشور بروید. با انتخاب اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توانید زیر یک سقف بخوابید، غذای محلی بخورید، با مردم محلی معاشرت کنید و از ماندن در یک خانه بومی با معماری محلی لذت ببرید.

انتخاب دیگر شما که در بخش‌های پیشین مقاله نیز اشاره کردیم، اجاره ویلا است. اگر تعداد نفرتان زیاد است و می‌خواهید به طور دربست یک اقامتگاه را در اختیار داشته باشید و امکانات بیشتری نظیر استخر نیز در اختیار شما باشد، می‌توانید به سراغ ویلاهای لوکس شمال نظیر ویلای ساحلی، کلبة جنگلی، کلبه سوییسی و ویلاهای استخر دار بروید.

جمع ­بندی

یکی از جذاب‌ترین مناطق در کشور برای طبیعت­گردی و شب مانی در دل طبیعت، جنگل‌های شمالی کشور است. قبل از آنکه بخواهید برای سفر طبیعت­گردی و کمپینگتان برنامه‌ریزی کنید، بهتر است که نکات این مقاله به‌خاطر آورید تا هم بدانید چه مقصدی را برای کمپ کردن انتخاب کنید و هم با وسایل اولیه برای کمپینگ آشنا شوید و بهترین زمانِ سفر به طبیعت شمال را بدانید تا بتوانید از این سفر خود نهایت لذت را ببرید.