به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

درمان زخم بستر یک فرآیند پیچیده است و سرعت بهبود آن به عوامل مختلفی مانند شدت زخم، وضعیت عمومی بیمار و نوع درمان بستگی دارد. هیچ درمان سریع و قطعی برای همه انواع زخم بستر وجود ندارد. اما به طور کلی، درمان زخم بستر شامل تمیز کردن منظم زخم، استفاده از پانسمان‌های مناسب، تغذیه مناسب، تغییر وضعیت منظم بیمار، کنترل درد و در صورت نیاز، درمان عفونت است. برای پیدا کردن بهترین و سریعترین درمان زخم بستر می‌توان راهکارهای مختلفی را زیرنظر پزشک امتحان کرد که برخی از آن‌ها در منزل نیز قابل اجرا هستند.

بهترین و سریعترین درمان زخم بستر

بهترین و سریعترین درمان زخم بستر

بهترین درمان برای زخم بستر بستگی به شدت و محل زخم دارد. با توجه به پیشرفت سریع زخم میتوان گفت بهترین درمان برای زخم بستر درمانی است در سریع ترین زمان انجام شود. در صورت خفیف بودن زخم، ممکن است تنها با مراقبت‌های موضعی مانند تمیز کردن زخم و استفاده از پانسمان مناسب زخم بهبود یابد. در زخم های شدیدتر، از داروها، جراحی یا سایر روش‌های درمانی استفاده می شود.

در حال حاضر، امکان به‌کارگیری روش‌هایی همچون استفاده از عسل، زردچوبه، سشوار، طب سنتی و... در این زمینه وجود دارد که هر یک از آن‌ها نتیجۀ متفاوتی را برای هر بیمار به همراه دارند. می‌‌توان امیدوار بود که اگر این روش‌های درمانی به‌درستی به کار گرفته شوند، زخم بستر سریع‌تر رفع شود و درد فرد کاهش پیدا کند.

درمان زخم بستر با عسل

مالیدن عسل بر روی زخم بستر و سپس پانسمان کردن آن راهکار مهمی است که از گذشته تاکنون به‌عنوان بهترین و سریعترین درمان زخم بستر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که این روش باید هر روز دو الی سه بار انجام بگیرد تا بتوانیم در نهایت شاهد نتایج آن باشیم. عسل باید در مراحل اولیه به کار گرفته شود و در مرحلۀ دوم به بعد کاربرد خاصی ندارد. سایت hesperian در این باره گفته است:

Once a pressure sore is free of dead flesh, filling it 2 to 3 times a day with honey or sugar helps prevent infection and speeds healing. This treatment, used by the ancient Egyptians and recently rediscovered by modern doctors, works remarkably well. It is now being used in some American and British hospitals.

درمان زخم بستر با زردچوبه

یکی از خاصیت‌های بسیار مهم زردچوبه که همواره موردتوجه قرار گرفته است، ضد التهاب بودن آن محسوب می‌شود. در واقع همین ویژگی باعث شده است تا بتوان از آن به‌منظور کاهش روند پیشرفت زخم بستر کمک گرفت. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که این ادویه خواص آنتی باکتریال هم دارد که خود یک مزیت جداگانه به شمار می‌آید. ترکیب این موارد در کنار هم باعث شده است تا بتوان از زردچوبه به‌عنوان یک مادۀ درمانی مناسب برای زخم بستر یاد کرد. البته قرار دادن زردچوبه بر روی زخم بستر باید پس از مشورت گرفتن از پزشکان انجام بگیرد.

درمان زخم بستر با سشوار

گزینۀ دیگری که می‌توانیم به‌عنوان بهترین و سریعترین درمان زخم بستر به آن اشاره کنیم، استفاده کردن از سشوار جهت درمان زخم بستر است. هدف اصلی این روش بر روی خشک نگه‌داشتن پوست بیمار است و از سشوار به همین منظور کمک گرفته می‌شود. اینکه چنین ابزاری چقدر مفید خواهد بود هنوز به‌صورت علمی مورد تحقیق و پژوهش قرار نگرفته است و به همین دلیل نمی‌توان بر مؤثر بودن آن تأکید داشت. به‌هرروی لازم است که از تمام روش‌های درمانی در دسترس جهت توقف پیشرفت زخم بستر بهره ببریم.

درمان زخم بستر با سشوار

درمان زخم بستر با طب سنتی

در طب سنتی از عموماً از گیاهان یا روغن‌های مختلف جهت درمان زخم بستر کمک گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، می‌توان روغن بابونه را بر روی محل زخم قرار داد تا با ایجاد رطوبت مناسب از مرطوب شدن مجدد پوست و پیشرفت زخم بستر جلوگیری کند. علاوه بر این، امکان به‌کارگیری روغن آویشن نیز با همین هدف وجود دارد که خود یک نکته جالب‌توجه است.

یکی دیگر از کارهایی که باعث تسریع روند بهبودی زخم بستر می شود به گفته سایت استفاده از محلول اب نمک است:

Clean open sores with water or saline each time a dressing is changed. Saline is a saltwater solution. Put on a bandage. A bandage speeds healing by keeping the wound moist.

بهترین پماد برای درمان زخم بستر

مهم‌ترین درمانی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، استفاده از پمادهای تجویزشده از سوی پزشک است. این پمادها باید در بازه‌های زمانی مختلف بر روی پوستی که آسیب ‌دیده است قرار بگیرند و سپس پانسمان انجام شود. این بهترین و سریعترین درمان زخم بستر است. از جمله پمادهای پرکاربرد در این زمینه می‌توان به کلاژناز اشاره کرد که معمولاً نتایج قابل‌قبولی را به همراه دارد. برخی از کارشناسان نیز پمادی به نام کلوپلاست کامفیل را توصیه می‌کنند که به‌دلیل ترکیبات ویژۀ خود توانایی بهبود زخم بستر را دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

توجه داشته باشید که زخم بستر به زمان بسیار زیاد برای پیشرفت نیاز ندارد. این بدان معناست که در برخی از موارد، فاصلۀ بین مرحلۀ نخست و مرحله پایانی این بیماری به‌سرعت طی می‌شود. متأسفانه هرساله افراد کثیری در جهان به‌علت عدم مراجعه به پزشک جهت درمان زخم بستر جان خود را از دست می‌دهند. مرحلۀ آخر این بیماری عملاً فرد را با یکی از خطرناک‌ترین عفونت‌ها روبرو می‌کند.

به همین دلیل، توصیه می‌شود که به‌محض مشاهدۀ هر یک از علائم اولیه این بیماری سریعاً به یک پزشک معتبر و معتمد مراجعه کنید. علاوه بر سرخ‌ یا بنفش شدن محل زخم بستر، مواردی همچون بوی بد و تورم نیز نشانه‌هایی برای مراجعه به پزشک به شمار می‌آیند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

درمان زخم بستر در منزل

زخم بستر از جمله بیماری‌هایی به شمار می‌آید که عملاً امکان انجام فعالیت‌های روزانه را از فرد می‌گیرد و کل زندگی وی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، باید تمام تلاش خود را به‌منظور درمان این بیماری به کار بگیریم. خوشبختانه امروزه امکان به‌کارگیری درمان‌های مربوط به زخم بستر در درون منزل نیز وجود دارد که خود یک خبر خوب است.

مراحل درمان زخم بستر در منزل باید توسط افرادی انجام بگیرند که در این زمینه از اطلاعات کامل برخوردار هستند و با این بیماری آشنایی دارند. در غیر این صورت، امکان عود کردن مجدد آن وجود دارد که طبیعتاً موضوع مناسبی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل است که باید از افراد خبره کمک بگیرید.

درمان زخم بستر در منزل

بهترین مرکز برای درمان زخم بستر

به‌منظور یافتن بهترین و سریعترین درمان زخم بستر می‌توانید با مجموعۀ یارا درمان همکاری داشته باشید. متخصصانی که در این مرکز مشغول به فعالیت هستند به کلیۀ پرسش‌های شما پاسخ جامعی را ارائه می‌دهند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا سلامتی شما را به مناسب‌ترین سطح ممکن بازگردانند. اگر شما یا عزیزانتان با زخم بستر مواجه هستید، حتماً‌ از خدمات این مجموعه بهره ببرید.

پرستاران مرکز یارا درمان دوره های تخصصی درمان زخم را گذرانده اند و میتوانند در کمترین زمان بهترین درمان زخم بستر در منزل را برای بیمار شما انجام دهند. پرستاران و پزشکان مرکز یارا درمان با سابقه ی کار در بیمارستان ها و مراکز درمانی در سریع ترین زمان آماده ی ارائه ی خدمات درمانی در منزل هستند.