به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

فرش سوخته رو چیکار کنیم

فرش در خانه‌های ایرانی اهمیت زیادی داشته و نقشی محوری در چیدمان و دکوراسیون داخلی دارد؛ به همین دلیل مراقبت از فرش در جهت زیبا و تمیز نگه‌داشتن آن بسیار مهم است. گاهی اوقات سهل‌انگاری افراد باعث به وجود آمدن اشکال مختلف سوختگی بر روی فرش می‌شود. سوختگی با سشوار، اتو، سیگار، زغال و اجسام داغ از رایج‌ترین سوختگی‌های فرش محسوب می‌شوند.

سوختگی فرش را چگونه از بین ببریم؟

در این مطلب قصد داریم سوختگی‌های فرش را بررسی کرده و با نحوه صحیح برطرف کردن آن در منزل آشنا شویم؛ بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

1-ترفندهای رفع سوختگی فرش با سشوار

رفع سوختگی فرش با سشوار

اگر باوجود انجام دادن نکات مراقبتی بازهم فرش شما دچار سوختگی شد در کمترین زمان ممکن برای رفع سوختگی آن اقدام کنید. ترفندهای رفع سوختگی فرش با سشوار یا هر جسم داغ دیگری شامل موارد زیر است.

رفع سوختگی فرش با اقدام به‌موقع

سرعت عمل در جهت دور کردن جسم داغ یا منبع حرارت از فرش یک اقدام بسیار مهم است؛ زیرا از شدت گرفتن سوختگی جلوگیری می‌کند.

2-رفع سوختگی فرش با یخ

رفع سوختگی فرش با یخ

استفاده از یخ در جهت متوقف کردن سوختگی‌های سطحی فرش تا حد زیادی کمک‌کننده است. بلافاصله بعد از برداشتن جسم داغ از روی فرش، مقداری یخ روی محل سوختگی قرار دهید تا الیاف فرش خنک شود و از انتقال حرارت جلوگیری کند.

3-رفع سوختگی فرش با سمباده

سوختگی باعث سفت‌وسخت شدن قسمت رویی الیاف فرش می‌شود. در این روش با سمباده روی بخش سفت شده فرش بکشید تا مقداری از آن را تراش دهد و آثار سوختگی را از بین ببرد.

4-از بین بردن رد و لکه زرد سوختگی با سرکه

سوختگی‌های خفیف تنها از خود لکه‌های زرد به‌جا می‌گذارند؛ اما سوختگی‌های شدید همواره با لکه‌های زرد و سیاه‌رنگ همراه هستند. برای از بین لکه سوختگی فرش با استفاده سرکه مراحل زیر را انجام دهید.

  • یک لیوان سرکه سفید را با آب مخلوط نمایید.
  • مخلوط سرکه و آب را روی فرش اسپری کنید.
  • کمی صبر کرده و بعد با دستمال نمدار لکه را پاک نمایید.
  • در صورت نیاز مراحل بالا را تکرار کنید.

5-رفع سوختگی فرش با قیچی

در این مرحله با کمک یک قیچی کوچک به‌آرامی و با دقت نوک الیاف سخت شده فرش را بچینید تا آثار سوختگی از بین برود.

6-رفع سوختگی فرش با پیاز

بعضی افراد معتقدند که قرار دادن حلقه‌های پیاز بر روی فرش، سوختگی و لکه زرد فرش را از بین می‌برد. (این روش چندان کارگشا و منطقی نیست)

7-از بین بردن سوختگی فرش با سنگ‌پا

در این روش ابتدا سنگ‌پا را تمیز کرده و به روی الیاف سخت شده‌ی فرش بکشید. توجه داشته باشید که زبری سنگ‌پا به الیاف سالم فرش آسیب نرساند. این کار را تا از بین رفتن آثار سوختگی فرش ادامه دهید.

پوشاندن سوختگی فرش با روش‌های هوشمندانه

اگر سوختگی در حاشیه فرش باشد با قرار دادن مبلمان و اشیا بر روی محل سوختگی مانع از نمایش آن شوید. درصورتی‌که محل سوختگی بزرگ بوده و یا در بخش مرکزی فرش قرار دارد؛ فرش را در بخش دیگری از خانه که اشیا بزرگ مانند تخت خواب، کمد کنسول بوده، پهن کنید. در این روش نیز تا حد زیادی سوختگی فرش پوشانده می‌شود.

8-رفع سوختگی فرش با رفو

اگر فرش شما دچار سوختگی با سشوار یا هر جسم داغ دیگری شد؛ تنها روشی که فرش شمارا شبیه به‌روز اول می‌کند؛ کمک گرفتن از مراکز تخصصی رفو فرش است. درصورتی‌که فرش شما کوچک یا بسیار ارزشمند باشد؛ رفو بهترین راه‌حل برای از بین بردن سوختگی آن است. توجه داشته باشید که این روش زمانی مقرون‌به‌صرفه است که هزینه رفو فرش از ارزش واقعی آن بیشتر نشود.

9-از بین بردن سوختگی با روش‌های خلاقانه

اگر سوختگی ایجادشده بیش‌ازحد بزرگ و قابل پوشاندن نیست و همچنین رفوی آن صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ کمی خلاقیت کافی است تا از فرش سوخته خود، پادری، کیف، کوسن، زیرلیوانی و یا حتی تابلوهای زینتی بسازید.

نکات مراقبتی برای جلوگیری از سوختگی فرش

میدانیم فرش‌ها از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند و خرید آن‌ها به‌صرف هزینه زیادی نیاز دارد؛ بنابراین لازم است تمام تلاشمان را در جهت سالم نگه‌داشتن فرش انجام دهیم. در ادامه چند نکته مراقبتی برای جلوگیری از سوختگی فرش را معرفی می‌کنیم.

  • حتماً از عایق‌های چوبی، پارچه‌ای و پلاستیکی برای زیر قابلمه یا اجسام داغ استفاده کنید و از قرار دادن جسم داغ بر روی فرش خودداری کنید.
  • از اتو کردن لباس بر روی فرش پرهیزکرده و حتماً از میز اتو یا زیرانداز استفاده کنید.
  • از قرار دادن قلیان بر روی فرش خودداری کنید.
  • فرش ماشینی با الیاف هیت ست شده و مقاوم در برابر حرارت بخرید.
  • فرش‌های بی‌کیفیت و با الیاف پلی‌پروپیلن و پلی‌استر نخرید.

جمع‌بندی

ترمیم سوختگی فرش

میدانیم رفع سوختگی فرش به مهارت و دقت بالایی نیاز دارد. بااین‌حال شما با انجام اقداماتی ساده می‌توانید از تغییر رنگ و کاهش عمر فرش ماشینی جلوگیری کنید؛ البته راه‌حل‌های گفته‌شده فقط بستگی به‌سرعت جدا کردن عامل سوختگی از فرش دارد. توصیه سایت فرشچین  به شما همراهان عزیز این است که برای رفع سوختگی فرش با سشوار یا هر عامل دیگری، فرش خود را به متخصصین بسپارید؛ زیرا کارترمیم فرش و استفاده از شوینده‌های قوی برای فرش ماشینی فقط مختص قالی‌شویی بوده زیرا این کار نیاز به مهارت بالایی دارد.

شایان‌ذکر است که رفع سوختگی فرش‌های ابریشمی و دستبافت مقایسه با فرش‌های دیگر به تخصص بسیار زیادی نیاز دارد.

فرشچین یک فروشگاه آنلاین فرش بوده که فرش‌های ماشینی را از تمامی برند های معتبر در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در وب‌سایت خود عرضه می‌کند.

سؤالات متداول

1.راه‌حل رفع سوختگی فرش با سشوار چیست؟

اگر سوختگی فرش سطحی باشد، ترفندهای خانگی گفته‌شده تأثیرگذار است؛ اما درصورتی‌که سوختگی عمیق باید به متخصصین برای رفو فرش مراجعه کنیم.

2. زردی ناشی از سوختگی فرش را چگونه از بین ببریم؟

راه‌حل خانگی رفع زردی فرش، استفاده از سرکه است؛ در صورت‌ پاک نشدن لکه زردی به قالی‌شویی مراجعه کنید.