به گزارش پایگاه خبری نشان :

چهار روز از سی و هشتمین روز جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و در این مدت دو خانم بازیگر در نشس خبری فیلم‌ خود در کاخ جشنواره گفته‌اند که با موسیقی تراشیده مقابل دوربین رفته‌اند. نخست سمیرا حسن‌پور در این‌باره صحبت کرد و بعد پانته‌آ بهرام که با ظاهری متفاوت و موهای تراشیده در نشست خبری "شنای پروانه" حضور پیدا کرد.

J3b9aigxECvX

سمیرا حسن‌پور که با فیلم "سه کام حبس" در جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره تراشیدن موهای سرش گفت: هیچ وقت فکر نمی‌کردم که بتوانم از موهایم بگذرم و برایم اینکار بسیار سخت بود اما به خاطر نقشم و آن سکانس چاره ای جز آن نداشتم و چون برایم واقعیت‌پذیری این سکانس از هرچیزی مهم تر بود این کار را کردم.

​پانته‌آ بهرام نیز در نشست خبری "شنای پروانه" که یکی از فیلم‌های پرستاره و البته جنجالی جشنواره است در اینباره گفت: نقشی که من در فیلم داشتم از چهره و زنانه‌گی‌اش برای اینکه شرایط دیگری برایش تعریف نشده، می‌گذرد. البته هر چه زن در فیلم می‌بینیم قربانی شرایطی هستند که ساخته مردها است."

​باید منتظر ماند و دید آیا اقدام جسورانه این دو خانم بازیگر برای تراشیدن موهای سرشان باعث می‌شود که نقش آنها توسط هیئت داوران جشنواره بیشتر دیده شود یا خیر، اما به هر صورت اینکه سمیرا حسن‌پور و پانته‌آ بهرام حاضر شده‌اند برای نقش‌آفرینی در یک فیلم موهای خود را بترشاند اتفاقی جالب توجه است.

​احمد رنجبر در روزنامه هفت صبح به 10 بازیگر زن سینمای ایران پرداخته که حاضر شده‌اند برای بازی در یک نقش سینمایی موهای خود را بترشاند: 

پانته‌آ بهرام / شنای پروانه

0rCu8Z9HPNh4

نقش کوتاهی در فیلم شنای پروانه دارد. پانته‌آ بهرام جایی را دست‌وپا کرده و با راه‌اندازی بساط شرط‌بندی زندگی‌اش را پیش می‌برد. در نگاه اول مرد به نظر می‌رسد و تازه وقتی صحبت می‌کند پی به زن بودنش می‌بریم. موهایش را از ته زده و در جایی از فیلم می‌گوید این هیبت و شمایل به خاطر در امان بودن از مردهاست. بازی خانم بهرام در شنای پروانه مورد تحسین غالب اهالی رسانه قرار گرفته است.

سمیرا حسن‌پور / سه کام حبس

Ulen75O4eJeh

پرستار یک بیمارستان است و خیلی زود می‌فهمیم دستش کج است. کمی بعد در یک نزاع با پریناز ایزدیار کلاه‌گیس از سرش می‌افتد. اینجاست که بیننده پی می‌برد او بیمار است و به خاطر مشکل مالی دست به دزدی از بیمارستان می‌زند. غیر از این سکانس در بقیه صحنه‌ها او را با موی تراشیده نمی‌بینیم. بازی حسن‌پور قابل دفاع است.

فریماه فرجامی / سرب

SJfjQoixzndP

تمهید تراشیدن موی سر فریماه فرجامی برای باورپذیرتر کردن داستان بوده. شخصیت او در این فیلم، تیفوس دارد و برای اینکه مخاطب آن را باور کند، مسعود کیمیایی به همراه جلال‌الدین معیریان به این نتیجه می‌رسند که موی فرجامی را از ته بتراشند. بازیگر هم موافقت می‌کند و در نهایت هم یک کاراکتر متفاوت در سینمای ایران به نام فرجامی ثبت می‌شود. او برای این نقش از جشنواره هفتم دیپلم افتخار گرفت.

رویا نونهالی / زندان زندان

BCbp1GEtDLgk

روند قصه به گونه‌ای پیش می‌رود که کاراکتر رویا نونهالی (میترا) مجبور به تراشیدن موی سر می‌شود. او تن به قوانین نمی‌دهد به همین خاطر با کوتاه شدن موی سر و حبس در سلول انفرادی تنبیه می‌شود. به این ترتیب تراشیدن سر بازیگر در زندان زنان توجیه دراماتیک می‌یابد. تیموریان برای این نقش از جشن خانه سینما تندیس گرفت.

لیلا حاتمی / هر شب تنهایی

ibjHNmRNVCbP

فیلم رسول صدرعاملی داستان یک زوج است که تبه مشهد سفر می‌کنند. دلیل سفر بیماری همسر (لیلا حاتمی) است. در ادامه پی می‌بریم او گرفتار سرطان است. در یکی از سکانس‌ها روسری از سر شخصیت کنار می‌رود و بازیگر را بدون مو در نقش می‌بینیم.

زهرا داودنژاد / بچه‌های بد

0WKcxcSIbWif

خط کلی داستان ماجرای دو دوست قدیمی است. شخصیت رویا دختری نامتعادل است و داودنژاد برای قرابت بیشتر درون و ظاهر شخصیت، تصمیم گرفت او را کچل کند. این تمهید البته چندان به کمک فیلم نمی‌آید.

نیلوفر خوش خلق / بوی بهشت

JfSXfzACMREg

حمید (امین حیایی) در جریان یک گروگانگیری صاحب یک ساک پر از پول می‌شود و به همراه جوانی کر و لال فرار می‌کند. او در نهایت پی می‌برد که جوان همراهش، کر و لال نیست و یک دختر است. کچل کردن خانم خوش خلق در راستای قصه است. یعنی جز این نمی‌توان داستان را روایت کرد.

خاطره حاتمی / قرنطینه

hc7S7rIytyBL

داستان قرنطینه درباره دلدادگی یک پسر پولدار به دختری از طبقه فقیر جامعه است. در آزمایش‌های پیش از ازدواج معلوم می‌شود که سمیه (خاطره حاتمی) سرطان خون دارد و حتی با وجود شیمی‌درمانی حداکثر شش ماه زنده خواهد ماند و خب وقتی پای سرطان در میان باشد، کچلی هم به همراه دارد. با این حساب تراشیدن موی سر حاتمی در قرنطینه توجیهی دراماتیک می‌یابد.

آزاده زارعی / آمین خواهیم گفت

f5fCie8I9Lg5

آزاده زارعی نقش اصغر را برعهده دارد که در قطار به دستفروشی مشغول است. به یک‌باره و بعد از مرگ قادر به هویت جنسی اصغر تغییر پیدا می‌کند و تبدیل می‌شود به پسر. منطق روایی آنقدر ضعیف است که این تغییر به پاشنه آشیل فیلم بدل شده.

شایسته ایرانی / آینه‌های روبه‌رو

LGJLpUfdyVxx

شخصیت اصلی داستان دختری به نام آدینه (با بازی شایسته ایرانی) است. او از لحاظ جنسیتی یک ترنس است که خانواده‌اش به خاطر همین او را ترک کرده‌اند. در بخشی از داستان، آدینه در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که چاره‌ای ندارد جز اینکه شبیه پسر‌ها باشد. یکی از تمهید‌ها تراشیدن موی سر است. رویا تیموریان در "شیفتگی"، اندیشه فولادوند در "چهار انگشتی"، بهناز جعفری در "ده به اضافه چهار" و گلشیفته فراهانی در "درخت گلابی" نیز با موی تراشیده بازی کرده‌اند./روزنامه هفت صبح