به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

اینترنت اشیا در واقع به میلیارد ها تجهیز متصل به اینترنت گفته می شود که در سراسر جهان قرار دارند. این دستگاه ها اطلاعات را جمع آوری کرده و برای سایر کاربران و دستگاه ها به اشتراک می گذارند.

هر شی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد جزوی از اینترنت اشیا به شمار می آید. با استفاده از گجت های هوشمند بسیاری از امور روزمره که نیازمند تمرکز و زحمت بالایی است از زندگی روزانه حذف می شود.

اینترنت اشیا بسیار وسیع تر از گرم کردن فر یا روشن و خاموش کردن چراغ ها است. این تکنولوژی در واقع می خواهد با نصب سنسور بر روی هر چیزی و دریافت اطلاعات آن به صورت دیجیتال آنها را به پردازشگرها یا کامپیوترها متصل کند. 

اینترنت اشیا در واقع ارتباط اینترنتی بین اشیاء و تجهیزات در محیط پیرامونی در خانه، محل کار یا کارخانه است.

از این ایده می توان به خوبی در جهت بهبود فرآیندهای اتوماسیون صنعتی استفاده کرد. همانطور که امروز مشاهده می شود در کارخانه ها و واحد های تولیدی پیشرفته از ترکیب اینترنت اشیا با اتوماسیون صنعتی خروجی بسیار بهره‌ور و جذابی ایجاد شده است. 

اینترنت اشیا باعث کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت محصولات می شود. ابزارهای هوشمند و حسگر‌ها اشتباه نکرده و باعث افزایش بهره وری و کیفیت محصولات تولیدی می شود. 

برای مثال محصولات پیچیده‌ای همچون قطعات هواپیما که نیازمند دقت عملکرد بالایی در تولید هستند از این تکنولوژی به خوبی استفاده می کنند. اتصالات یکپارچه در این قطعات اهمیت زیادی دارد. تکنولوژی های ردیابی تولید کنندگان را قادر می سازند تا از اشتباهات در حال وقوع و ازدیاد هزینه های تولید جلوگیری کنند.

کاربرد اینترنت اشیا

در واقع همه اشیا فیزیکی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند جزوی از اینترنت اشیا هستند. از این طریق می توان اشیا را کنترل و تبادل اطلاعات کرد. 

در صنعت و بخش تولید می توان از حسگر ها در ماشین آلات، خطوط تولید، انبارها و وسایل نقلیه استفاده کرد. این حسگر ها اطلاعات موقعیت های گفته شده را به صورت لحظه ای اعلام می کنند. برای مثال موجودی لحظه ای انبار در دسترس مدیران قرار دارد از طرفی قطعات معیوب به خوبی شناسایی شده و قبل از ایجاد اختلال در خط تولید تجهیز تعمیر یا تعویض می شود. 

از حسگر ها می توان در زنجیره تأمین بهره زیادی برد. اینترنت اشیا می تواند اطلاعات محصول را از مواد خام تا محصول نهایی و رسیدن به دست مصرف کننده پایش کند. نحوه و سرعت تولید با این تکنولوژی به خوبی قابل تشخیص است. 

حسگر های بلعیدنی تا دستگاه های تست استنشاقی و لنز های تماسی در بخش درمان و سلامت ساخته شده اند که پزشکان را از وضعیت درون بدن شخص و مشکلات احتمالی به خوبی آگاه می کند. 

امنیت و اطمینان استفاده از اینترنت اشیا چگونه است؟

اینترنت اشیا مانند هر تکنولوژی دیگری که روی شبکه اینترنت کار می کند ممکن است مورد نفوذ و سوء استفاده قرار بگیرد. این مسئله یکی از چالش های اصلی اینترنت اشیا است که پیش روی متخصصان امنیت قرار دارد. برای مثال تکنولوژی هایی وجود دارند که قادر به درک و ارسال موقعیت جغرافیایی افراد و اشیا است. این مسئله ممکن است از لحاظ امنیتی برای افراد ایجاد مشکل کند. از طرفی برای نیرو های پلیس می تواند بسیار ابزار خوبی برای ردیابی آنها باشد.

اگر کنترل شبکه های ارتباطی و سیستم های مورد استفاده در دست افراد سودجو و خرابکار قرار بگیرد می تواند برای مدیریت سیستم مشکلاتی ایجاد کند. 

این اتفاق ممکن است باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیری به افراد و جوامع انسانی شود. برای مثال دستکاری یا از بین بردن اطلاعات یک بیمارستان می تواند برای جان بیماران بسیار وحشتناک باشد.

اینترنت اشیا در صنعت

برخی معتقدند قدرت خودآگاهی ماشین ها به نوعی چهارمین انقلابی است که در صنعت و تکنولوژی رخ می دهد. این کار نیازمند ابتکار و خلاقیت فراوان و توجه به انسان و نیاز های وی است. صنعت بر محور تولید محصول می چرخد یا به عبارتی صنعت محصول محور است. باید محصولات خلاقانه ای ساخت تا نیاز های افراد را هر چه بیشتر برطرف کرده و به خوبی در بازار ها به فروش برسند. ایجاد ابتکارات کوچک و پرداخت عالی آن می تواند باعث ایجاد نوآوری های شگرفی در روش های تولید و محصولات تولیدی شود.

در استاندارد های اینترنت داده ها قابل اشتراک‌گذاری و انتقال هستند. این مسئله می تواند باعث ایجاد شبکه‌ای از شرکا و متخصصان شود که از هر جایی قادر به ارسال اطلاعات هستند.

از بخش های جذاب هوشمندسازی صنعتی این است که می توان اشیا صنعتی را به سامانه های خدمات رسانی بر مبنای تجارت متصل کرد و نقاط قوت و عوامل جذب مشتری شناسایی شود.

 

5

 

فواید و معایب اینترنت اشیا

با نصب سنسورها روی لوازم صنعتی یا خانگی می توان داده های خوبی را بر اساس کارکرد دستگاه به دست آورد. همچنین با وجود پردازنده در اینترنت اشیا سیستم ها به خودی خود قادر به ارسال و به اشتراک گذاری اطلاعات و داده های عملکرد هستند. دستورات را دریافت کرده و در نهایت با توجه به پارامترهای تعیین شده کارکرد دستگاه را تنظیم می کنند. بخشی از این سیستم با اتوماسیون همپوشانی دارد. در اتوماسیون صنعتی می توان از اینترنت اشیا برای اتوماتیک کردن کارها و اشتراک‌گذاری داده ها در فضای اینترنت و در نهایت دریافت دستورات عملکردی از هر نقطه‌ای که قرار داشته باشید، استفاده کرد. 

فواید بی‌شماری برای اینترنت اشیا وجود دارد اما در مورد معایب آن تنها مورد مهم امنیت اطلاعات و دستگاه ها است. در شبکه اینترنت هر تکنولوژی ای در معرض خطر سوء استفاده هکر ها قرار دارد. این مهم را می توان با استفاده از رعایت کردن اصولی پروتکل های امنیتی و به روز رسانی به موقع آنها به حداقل رسانید.

در پایان

اینترنت اشیا با گسترش اینترنت در جهان رو به توسعه است. از اینترنت اشیا می توان در جنبه های مختلفی از زندگی فردی و اجتماعی و تولید جامعه استفاده کرد. استفاده از اینترنت اشیا در اتوماسیون صنعتی یکی از کاربرد های اینترنت اشیا است. با این کار می توان سیستم های اتوماسیون صنعتی را از طریق اینترنت پایش کرده و دستورات مورد نیاز را ارسال و در نهایت اطلاعات خوبی از عملکرد سیستم بدست آورد.