به گزارش پایگاه خبری نشان :

تجهیزات اطفا حریق یا آتش نشانی مجموعه‌ای از ابزار‌ها و وسایلی هستند که نقش کلیدی در خاموش کردن آتش دارند. اگر با لیست کامل این تجهیزات آشنا شوید درک بهتری از تلاش و زحمات آتش نشانان خواهید داشت. البته استفاده از این وسایل تنها بری آتش نشان‌های حرفه‌ای نیست؛ اگر استفاده از کپسول آتش نشانی را بلد باشید می‌توانید از حادثه‌های بزرگی جلوگیری کنید.

تجهیزات آتش نشانی

بررسی انواع تجهیزات اطفا حریق

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان این تجهیزات را به سه دسته اصلی تقسیم کرد: تجهیزات نصب‌شده در ساختمان‌های ادارای، تجاری و مسکونی، تجهیزات موجود در معابر شهری و تجهیزات ایستگاه‌های آتش نشانی. اما نصب این تجهیزات به‌تنهایی به پیشگیری از آتش‌سوزییا دفع آن کمک نمی‌کند. هر یک از کارمندان یا ساکنان یک ساختمان باید اطلاعات کافی برای استفاده از تجهیزات آتش نشانی داشته باشند.

ماشین آتش نشانی چه تجهیزاتی دارد؟

ماشین آتش نشانی بید تمام تجهیزات ضروری برای خاموش کردن آتش‌های بزرگ ر داشته باشد. همین امر باعث‌شده که این ماشین‌ها به وسایل زیر مجهز باشند.

  • تجهیزات اطفا حریق: این تجهیزات شامل مواردی مانند نازل‌ها، انواع شیلنگ، اجکتور و موتور پمپ، پرده آب، دو راهی و سه راهی، انواع آچار، کوپلینگ و هیدرانت ها هستند.
  • ابزار‌ها: تجهیزاتی مانند بلندگوی دستی، جعبه ابزار، سیم بکسب، تبر، بیل، قلاب، تسمه، دیل، پتل و اره در این دسته قرار دارند.
  • تجهیزات برش: برای اینکه آتش نشانان بتوانند با کمک کپسول آتش نشانی یا فشار آب آتش را خاموش کنند به وسایل برش شامل فرز، اره برقی، لوله بر، قیچی، شیشه بر و چاقو نیاز دارند.
  • تجهیزات امداد: نجات افرادی که در مهلکه گیر افتاده‌اند با تجهیزات مختلفی مانند طناب، نردبان، سه پایه، تشک، ست کوهنوردی، پتو و جعبه کمک‌های اولیه انجام می‌شود.
  • تجهیزات هیدرولیکی: این تجهیزات بیشتر برای باز کردن درب‌ها، بلند کردن اجسام سنگین و موارد مشابه استفاده شده و شامل انواع جک، کاتر‌های حرفه‌ای، بازکننده‌ها و غیره است.

وسایل ضروری برای یک آتش نشان

آتش نشانی یکی از مشاغل بسیار حساس است که مستقیماً با سلامت و جان افراد ارتباط دارد. آن‌ها برای محافظت کامل از جان افراد در برابر حوادث به مجموعه‌ای از تجهیزات ضروری نیاز دارند که شامل موارد زیر است:

  • کپسول آتش نشانی
  • ماسک
  • سیستم هوای فشرده برای تنفس
  • محافظ گوش
  • لباس کار
  • هارنس
  • انواع خاموش‌کننده‌های (حاوی کف، آب، مواد پودری و دی اکسید کربن)
  • کوپلینگ اینترلاک
  • دستگاه دتکتور
  • شلنگ
  • تجهیزات ایمنی مانند کفش، جلیقه، عینک، کلاه و دستکش
  • اسپرینکلر

شارژ کپسول آتش نشانی

بررسی کپسول آتش نشانی و کاربرد آن

این کپسول استوانه‌ای شکل از مواد تحت فشار پر شده که مهار آتش و پیشگیری از گسترش آن کمک می‌کند. به دلیل تفاوت سوانح آتش سوزی، برای مهار هر یک از آن‌ها بید از تجهیزات مناسب استفاده کنیم. به‌همین دلیل، روی این کپسول‌ها نشانه‌های وجود دارد که کاربرد آن‌ها برای شرایط متفاوت را امکان‌پذیر می‌کند.

اجزای موجود در کپسول‌های آتش نشانی

  • بدنه استوانه‌ای شکل که حاوی آب، پودر یا co۲ تحت فشار است.
  • دسته نگه‌دارنده که برای حمل کپسول آتش نشانی استفاده می‌شود.
  • پین که در محلی بین سوزن و اهرم قرار دارد، بدون باز کردن پین خروج مایع از کپسول غیرممکن خواهد بود.
  • اهرم که برای خروج ایع باید آن را به سمت بیرون بکشید.
  • شلنگ هدایت‌کننده که مایعات را مستقیماً روی محل آتش‌سوزیمیریزد.

دسته‌بندی کپسول آتش نشانی بر اساس وزن

در حالت کلی این کپسول‌هایی که بین ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم وزن دارند به‌صورت دستی استفاده می‌شوند؛ اما کپسول‌هایی با وزن بالای ۱۴ چرخدار هستند. نکته مهم دیگر این است که کپسول‌هایی با وزن کمتر از ۱۸ کیلوگرم در ارتفاع ۱ متری از سطح زمین نصب می‌شود؛ که این ارتفاع برای کپسول‌هایی با وزن بیش از ۱۸ کیلوگرم به ۱.۵ متر می‌رسد. هرچه وزن یک کپسول بیشتر باید ناحیه تحت پوشش آن نیز افزایش می‌یابد.

کپسول آتش نشانی

چرا رنگ کپسول‌های آتش نشانی با هم فرق دارد؟

در گذشته برای اینکه مصرف‌کنندگان برای خرید کپسول مورد نظر خود اشتباه نکنند از رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌شد. پس، کپسول‌های حاوی آب قرمز رنگ بود؛ اما رنگ کپسول‌های حاوی دی اکسید کربن، بیوورسال و پودر متفاوت بود. بر همین اساس، کپسول سیاه رنگ حاوی دی اکسید کربن، کپسول آبی حوی پور و کپسول سبز رنگ حاوی بیوورسال بود. اما کپسول آتش نشانی در ایران تنها به رنگ قرمز تولید می‌شود و برای تشخیص محتویات درون آن از یک برچسب رنگی روی بدنه استفاده می‌شود.

کاربرد انواع کپسول‌های آتش نشانی

با‌توجه به متفاوت بودن محتویات درون هر کپسول، روش استفاده از آن‌ها نیز با هم فرق دارد. با توجه به نکات زیر می‌توانید از هر کپسول به‌درستی استفاده کنید.

کپسول حاوی co۲

این محصول بیشتر برای محیط‌های سربسته و خاموش کردن آتش‌های کوچک مناسب است. توصیه می‌کنیم که در فضای باز از آن استفاده نکنید، زیرا، بر پراکندگی گاز و میزان اثربخشی آن تأثیر منفی می‌گذارد. قدرت پرتاب این کپسول حداکثر به ۴ متر می‌رسد، پس باید به آتش نزدیک باشید.

کپسول حاوی آب و کلر

در این نوع کپسول آتش نشانی برای تأمین فشار مورد‌نیاز برای خاموش کردن آتش، گاز co۲ درون کارتریج استفاده می‌شود. نمی‌توان خروج co۲ از کارتریج را هنگم استفاده کنترل کرد. اگر وسایل چوبی، فرش، کارتن یا مبلمان‌اتش بگیرد این محصول مناسب خواهد بود.

کپسول حاوی فوم

کپسول فومی تاثیر مثبتی بر خاموش کردن آتش ناشی از وسایل برقی یا کاغذی ندارد، پس در چنین مواردی از آن استفاده نکنید. اما برای خاموش کردن مایعات قابل‌اشتغال هیچ محصولی با این کپسول قابل‌مقایسه نیست. فوم از طریق پوشاندن سطح مایع، از تماس آن با اکسیژن جلوگیری می‌کند و مانع از انتشار آتش می‌شود.

کپسول آتش نشانی پودری

می‌توان از این محصول برای خاموش کردن هر آتش استفاده کرد. در حریق‌هایی با مساحت زد، آتش‌سوزیناشی از مایعات قابل اشتعال، سوانح دارای منشا الکتریکی یا گازی استفاده از این کپسول بهترین گزینه خواهد بود.

برای شارژ کپسول آتش نشانی به کجا برویم؟

مرجع تخصصی تجهیزات آتش نشانی یکی از مجموعه‌های بسیار معتبر است که در حوزه فروش انواع تجهیزات اطفاء حریق و آتش نشانی فعالیت می‌کند. کپسول‌های آتش نشانی به دلیل اینکه در مکان‌های مختلفی مانند ساختمان‌های مسکونی، اداره‌ها، مراکز تجاری، مغازه‌ها و... استفاده می‌شوند برای پیشگیری از بروز حادثه‌های جبران‌ناپذیر باید به‌موفع برای شارژ آن‌ها اقدام کنید. این مجموعه آمادگی دارد یا فروش تمام تجهیزات اطفا حریق، انواع کپسول‌های آتش نشانی و شارژ آن‌ها را برای هموطنان خود انجام دهد.

تجهیزات اطفاء حریق

جمع‌بندی

ما در خانه، محل کار حتی ماشین از وسایل مختلفی استفاده می‌کنیم که احتمال جرقه، اتصالی یا بروز آتش‌سوزی در آن‌ها وجود دارد. نیرو‌های آتش نشانی همیشه آماده هستند تا از جان ما در برابر این حوادث محافظت کنند؛ اما استفاده از تجهیزات کاربردی مانند کپسول آتش نشانی در ماشین، خانه یا محل کار نقش کلیدی در پیشگیری از سوانح مختلف دارد.