به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

چرتکه چیست؟

کلمه چرتکه از زبان یونانی گرفته شده است که این کلمه در یونان به معنای جدول است. درواقع چرتکه اولین ابزار محاسبانی انسان ها به شمار می رود. با استفاده از چرتکه هر دو نیم کره مغز انسان فعالیت کرده که همین موضوع باعث رشد ذهنی آن ها می شود.

چرتکه یک ابزار محاسباتی است که قدمتی دیرینه دارد. این ابزار از یک قاب، چند میله و مهره تشکیل شده است. با کمک این وسیله می توان محاسباتی همچون جمع، تفریق، تقسیم و حتی محاسبات پیچیده تری را که دارای عدد اعشار هستند را محاسبه کرد. قدمت چرتکه به حدود 2500 الی 2700 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می شود. در آن زمان، چرتکه یکی از ابزار معم اقتصادی بود. این وسیله برای افرادی که مشکل بینایی دارند بسیار موثر است.

 

مزایای آموزش چرتکه در یادگیری

حال که با چرتکه و تاریخچه آن آشنا شدید، می خواهیم بررسی کنیم که این وسیله چه فایده ای دارد؟ یادگیری چرتکه علاوه بر ارتقا محاسبات باعث تقویت جنبه های دیگر ذهنی می شود. بدین گونه که هنگام انجام محاسبات قسمت های دیگر بدن مانند گوش، تجسم، حافظه و مشاهده نیز تقویت می شود. مزایای دیگر یادگیری چرتکه به شرح زیر هستند:

بهبود مهارت ریاضی

با یادگیری چرتکه کودکان درک بهتری از مسائل ریاضی دارند و دیگر این درس برایشان سخت نیست. همچنین بعد از یادگیری چرتکه و قوی شدن تجسم، کودک می تواند در سریع ترین زمان ممکن مسائل ریاضی را به صورت ذهنی حل کند.

افزایش درک منطقی

وقتی کودک شما چرتکه را یاد می گیرد، درک او از جهان تغییر می کند. در نتیجه به یک درک منطقی از جهان اطراف خود می رسد و علاوه بر ریاضی، به مسائل دیگر در زندگی خود با یک دید منطقی نگاه می کند.

تقویت مهارت های تحلیلی

در حین یادگیری چرتکه، مهارت های تحلیلی کودکان درحال تقویت است. برای مثال کودکان هنگام حل مسائل ریاضی می توانند از چندین فرمول ساده کمک بگیرد. این موضوع باعث بهتر شدن تجزیه و تحلیل آن ها می شود و می توانند مشکلات دیگر خود را به راحتی حل کنند.

بهبود حفظ حافظه

یکی دیگر از مزایای کلاس چرتکه کمک کردن به حفظ حافظه است. هنگام یادگیری چرتکه، کودک باید چندین فرمول را به خاطر بسپارد و این به خاطر سپردن او باعث می شود تا ناخودآگاه او قوی تر شود که این اتفاق در بهبود حافظه او تاثیر مستقیم می گذارد.

بهبود مهارت های حرکتی

کودک باید مهره های چرتکه را با کمک انگشتان خود تکان دهد. در نتیجه با حرکت دادن این مهره ها مغز تقویت می شود. در واقعی چرتکه موجب شبیه سازی اندام های حسی می شود.

کاهش استرس

هنگامی که کودکان یادگیری چرتکه را فرا می گیرند، دیگر از یاد گرفتن درس ریاضی ترس یا استرسی ندارد و به گونه ای این درس برایشان شیرین می شود. همین موضوع باعث کاهش استرس آن ها می شود که این کاهش استرس نه تنها در ریاضی بلکه در جنبه های دیگر آن ها تاثیر می گذارد.

بهتر شدن اصول یادگیری

اگر تدریس چرتکه از طریق موضوعات دیگری مانند شیء یا تصاویر مانند نمودار، عکس، نقشه، وسایل قابل لمس و .... صورت بگیرد، باعث به خاطر سپردن بهتر موضوعات می شود. چرتکه باعث می شود که کودک شما از یادگیری درس ریاضی نهایت لذت را ببرد.

مبانی یادگیری

با استفاده از این یادگیری، مبانی یادگیری کودک بهتر می شوند. زیرا کودکان به یادگیری با ابزار علاقه دارند و این موضوع باعث می شود تا مراحل برایشان آسان تر شود. در نتیجه کودکانی که چرتکه را آموزش دیده اند، برای یادگیری موضوعات دیگر بهتر و سریع تر عمل می کنند.

بیشتر بدانید: آموزش مربیان چرتکه

اعتماد بنفس

با یادگیری چرتکه و توانایی حل مسائل ریاضی در سریع ترین زمان ممکن، اعتماد بنفس کودک افزایش یافته و با اعتماد به نفس بیشتری مسائل ریاضی را حل می کند. همچنین این اعتماد به نفس در جنبه های دیگر زندگی او تاثیر مثبت می گذارد.

هزینه کلاس چرتکه

کلاس چرتکه، یکی از مهم ترین کلاس هایی است که شما باید فرزند خود را در آن ثبت نام بکنید. سن مناسب برای یادگیری چرتکه 4 تا 7 سال و 8 تا 14 سال است. برای یادگیری چرتکه بهتر است کودک شما مدرسه را شروع کرده و به یک درک درستی از محاسبات و ریاضی برسد و سپس برای یادگیری چرتکه اقدام کنید.

امروزه مراکز مختلفی برای یادگیری چرتکه دارند که ممکن است روش و هزینه آن ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. این موضوع بیشتر به محل زندگی شما، آموزشگاهی که می خواهید در آن ثبت نام کنید و اعتبار آن آموزشگاه بستگی دارد. در نتیجه هزینه تمامی آن ها یکسان نیست.

جمع بندی

چرتکه یک ابزار یادگیری است که دارای یک قاب، چندین میله و مهره است. قدمت این ابزار به 2500 الی 2700 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و به گفته برخی از افراد سومری ها اولین کسانی بودند که از این ابزار استفاده کرده اند. کلمه چرتکه ریشه یونانی داشته و به معنای جدول است. چرتکه جهت محاسبات مختلفی مانند تفریق، تقسیم و جمع مورد استفاده قرار می گیرد سن مناسب برای یادگیری چرتکه از 4 الی 7 سالگی و از 8 الی 14 سالگی است. از جمله مزایای چرتکه می توان به بهبود تمرکز، کاهش استرس، بهبود درک منطقی، سطح هوش و اعتماد بنفس اشاره کرد. هزینه کلاس چرتکه به عوامل زیادی بستگی دارد. به همین دلیل هزینه تمامی مجموعه و آموزشگاه ها با هم یکسان نیست.