به گزارش پایگاه خبری نشان :

خراسان/ گفت‌وگو با «محمود هاشم‌زاده» که در ۸۴ سالگی روی صندلی کنکور نشست

N0178395

 هرسال با فرارسیدن کنکور سراسری صحبت از «ترین»‌های آن، یعنی جوان‌ترین و مسن‌ترین داوطلب به میان می‌آید. اگر در روزهای اخیر پیگیر اخبار بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور بوده باشید، شاید نام آقای «محمود هاشم‌زاده» که عنوان مسن‌ترین داوطلب کنکور 1400 را به خود اختصاص داد، برایتان آشنا باشد. وی متولد سال 1316 در اصفهان است و اواخر دهه40 در سازمان تامین اجتماعی استخدام و در داروخانه‌های تابعه این سازمان مشغول کار می‌شود. البته حاج محمود سال 1347 و قبل از اشتغالش در داروخانه،‌ دکان عطاری راه‌اندازی می‌کند و هنوز با گذشت بیش از 50سال، کرکره مغازه‌اش را بالا می‌دهد و میزبان مشتریانش است. با وی گفت‌و‌گویی کردیم و از علاقه و اشتیاقش به درس‌خواندن و انگیزه و اهدافش پرسیدیم.

از نحوه و میزان مطالعه‌تان بگویید.

معمولا شب‌ها ساعت 9 می‌خوابیدم، 3 نیمه‌شب بیدار می‌شدم و کتاب‌ها را جلویم می‌گذاشتم و آهسته آهسته مطالعه می‌کردم. هر مطلبی هم که یادگیری‌اش سخت بود، از رویش پنج مرتبه می‌نوشتم تا فراموش نکنم. تمام کتاب‌های درسی و کتاب‌های کمک آموزشی کنکور را تهیه کردم تا با نحوه تست‌زنی آشنا شوم. برای درس ریاضی و انگلیسی هم از فرزندانم کمک می‌گرفتم. این را هم بگویم همسرم در سال ۱۳۸۰ فوت کرد  ، صاحب 4 پسر، 3 دختر و 14 نوه‌ام که همگی‌شان مشوق و حامی‌ام بودند.

درس‌خواندن در این سن و سال سخت نبود؟

سختی که داشت، واقعیتش هر موقع حال و حوصله نداشتم، چند روزی درس‌خواندن را ول می‌کردم و به استراحت، تقویت روحیه و تغذیه‌ام می‌رسیدم تا به یک آرامشی برسم و دوباره درسم را از سر می‌گرفتم. درس خواندن لذت‌ زیادی داشت و رشته تجربی هم که خیلی شیرین است، از مطالعه تمام عضلات، ژن‌ها و سلول‌های بدن لذت می‌بردم.

انگیزه‌تان از شرکت در کنکور چه بود؟ 

یک نوع حس و حال تنهایی در من ایجاد شده بود و برای همین تصمیم گرفتم در کنکور شرکت کنم. سال 98 موفق شدم دیپلم تجربی‌ام را بگیرم. در ضمن در کنکور سال گذشته هم شرکت کردم اما متاسفانه نتیجه‌اش آن چیزی که می‌خواستم نشد. امید به خدا اگر در دانشگاه قبول شوم که چه بهتر و اگر هم قبول نشوم آن‌قدر می‌خوانم تا روزی که مدرک دکترای خودم را بگیرم و فقط سنم بیشتر می‌شود. استعدادم هم بد نیست و همیشه به دنبال ترقی و پیشرفت بودم. سوالات امسال هم به‌طور کلی خوب بود.

رشته مورد علاقه‌تان چیست؟

امسال دیگر در هر رشته‌ای قبول شوم تحصیل می‌کنم و با پشتکاری هم که از خودم سراغ دارم از عهده اش برمی‌آیم. واقعا حس خوشحالی و سرزندگی دارم. خودم خیلی علاقه‌مندم در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل و آزمایشگاهی دایر کنم تا آزمایش‌هایی که پزشکان برای مراجعان‌شان می‌نویسند، انجام دهم.

به مخاطبان صفحه 60+ چه توصیه‌ای دارید؟

ناامید نشوند، شکست را از خودشان دور کنند و اگر هم شکست خوردند، چند صباحی تحمل کنند و ادامه دهند، مطمئنا پیروز می‌شوند. سعدی، حافظ و فردوسی که یک شبه شاعر نشدند، فردوسی 30سال زحمت کشید تا شاعر شود و هم‌اکنون نامش در دنیا می‌درخشد. نکته دیگر این که حرص نخورند و طمع و ولع زیاد هم نداشته باشند. این روزها هم وضع زندگی از نظر کار، درآمد و مخارج بسیار مشکل شده است، چاره‌ای نیست و باید مبارزه کرد.