به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

شهریه مدارس تیزهوشان و میزان آن برای بسیاری از والدین اهمیت زیادی دارد. خانواده‌های زیادی به دنبال تحصیل فرزندشان در مدارس تیزهوشان هستند و دلیل آن کیفیت بالاتر آموزش، امکانات بیشتر و شرایط بهتر تحصیل دانش‌آموزان در این مدارس در مقایسه با مدارس عادی است. 

از جمله شرایط تحصیل و ثبت‌نام در مدارس سمپاد علاوه‌بر پذیرش در آزمون ورودی، پرداخت شهریه است. بنابراین خانواده‌ها می‌خواهند از میزان شهریه این مدارس اطلاع داشته باشند تا برای پرداخت آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم و نحوۀ پرداخت شهریه مدارس تیزهوشان، عوامل موثر بر تعیین شهریه و هزینه ثبت‌نام در مقاطع متوسطه اول و دوم را توضیح می‌دهیم. 

 

سازمان استعدادهای درخشان به صورت سالانه شهریه مدارس تیزهوشان را در یک بازه مبلغی اعلام می‌کند. این هزینه که به دلیل ارائه خدمات و امکانات آموزشی و رفاهی بهتر این مدارس در مقایسه با مدارس عادی از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان دریافت می‎شود، بسته به عواملی مانند: موقعیت مکانی، سطح امکانات و تجهیزات ارائه‌شده و مقطع تحصیلی در هر مدرسه متفاوت است. 

نحوه پرداخت هزینه مدارس تیزهوشان

یکی از دغدغه‌های والدین برای پرداخت شهریه مدارس تیزهوشان، نحوۀ پرداخت هزینه است. پس از پذیرش دانش‌آموز در آزمون تیزهوشان و انجام ثبت نام مدارس تیزهوشان با ارائه مدارک لازم، نوبت به پرداخت هزینه ثبت‌نام می‌رسد. با وجود این‌که بالاتر بودن شهریه مدارس سمپاد در مقایسه با مدارس عادی با در نظر گرفتن امکانات آموزشی برتر این مدارس طبیعی است، بیشتر خانواده‌ها تمایلی به پرداخت هزینه‌ها به صورت یکجا ندارند و مایلند از تسهیلات و شرایط پرداخت اقساطی اطلاع پیدا کنند. 

در این میان پرداخت هزینۀ تحصیل در مدارس تیزهوشان هم به صورت یکجا امکان‌پذیر است و هم می‌تواند با تسهیلاتی همراه باشد. این تسهیلات پرداخت اقساط ماهانه به صورت چک یا نقدی را شامل می‌شود. کافی است در زمان ثبت‌نام، یک دوم و یا یک سوم هزینه را به صورت نقدی یا چک پرداخت کنید که البته میزان دقیق آن ممکن است، با توجه به هر مدرسه متفاوت باشد. پس از آن می‎تواند میزان باقی‌مانده شهریه را تا پایان سال تحصیلی به صورت اقساط ماهانه پرداخت کنید که البته تعداد و میزان اقساط، به قوانین داخلی مدارس بستگی دارد. 

همان‌طور که اشاره کردیم، میزان و نحوۀ ارائه تسهیلات در مدارس هر استان یا منطقه بنا به شرایط دارای تفاوت‌هایی است. ولی در نهایت همۀ مسئولان و مدیران این مدارس با درک شرایط جامعه همکاری‌های لازم را با خانواده‌ها به عمل می‌آورند. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا شهریه تیزهوشان با مدارس غیردولتی چه تفاوتی دارد؟! در جواب می‌توان گفت که به طور کلی شهریه مدارس تیزهوشان از مدارس غیردولتی کمتر است. ولی لزوم پرداخت هزینه‌های اضافی در مدارس تیزهوشان مانند هزینه المپیادهای علمی، اردوهای دانش‌آموزی، امکانات رفاهی مانند استخر و زمین بازی، غذا و رفت و آمد و غیره موجب افزایش هزینه‌های کلی سالانه خواهد شد. در ادامه بیشتر در مورد مبالغ شهریه مدارس تیزهوشان صحبت می‌کنیم. 

شهریه مدارس تیزهوشان متوسطه اول

به طور کلی شهریه مدارس تیزهوشان توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تعیین می‌شود. ولی در نهایت در تعیین میزان شهریه موارد دیگری هم نقش خود را اجرا می‌کنند و منجر به اعلام مقدار دقیق شهریه توسط هر مدرسه به خانواده‌ها و دانش‌آموزان می‌شوند. در ادامه عوامل موثر در مبلغ شهریه تیزهوشان را بررسی می‌کنیم.

  • موقعیت مکانی مدرسه

یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روی نرخ شهریه مدارس تیزهوشان استان و شهری است که به دلیل سکونت در آن می‌خواهید در یکی از مدارس تیزهوشان آن ثبت‌نام کنید. روشن است که هزینۀ تحصیل در مدارس سمپاد برای دانش‌آموزان تهرانی در مقایسه با سایر شهرها بالاتر است. البته به همین ترتیب شهریه تیزهوشان در مدارس واقع در شهرهای بزرگ در مقایسه با شهرهای کوچک بیشتر خواهد بود. دلیل این امر هم بالاتر بودن هزینه‌ها در پایتخت و شهرهای بزرگ و ارائه امکانات آموزشی بهتر در این شهرها است. حتی میزان شهریه در مناطق مختلف شهرها به خصوص در تهران با هم تفاوت خواهد داشت.

  • امکانات و تجهیزات آموزشی

مدارس متفاوت امکانات آموزشی متفاوتی هم به دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهند. همین میزان و کیفیت امکانات و تجهیزات موجود در هر مدرسه می‌تواند تاثیر زیادی در شهریه مدارس تیزهوشان داشته باشد. متداول‌ترین امکانات آموزشی شامل ساعات آموزشی بیشتر، استفاده از کادر معلمان نمونه و باتجربه، ارائه آموزش‌های هوشمند، دسترسی به وسایلی مانند لپ تاپ، پرینتر و غیره هستند.

  • خدمات رفاهی

علاوه بر امکانات و تجهیزات آموزشی، برخی خدمات نیز توسط مدارس تیزهوشان به دانش‌‌آموزان ارائه می‌شود که به داشتن رفاه بیشتر آنان در زمان تحصیل کمک زیادی می‌کند. این خدمات که می‌تواند از پرداخت هزینه المپیادهای دانش‌آموزی و سرویس ایاب و ذهاب تا سالن‌های غذاخوری و ورزشی، استخر، زمین بازی و مانند آن را شامل شود نیز نقش مهمی در تعیین میزان شهریه مداری نیزهوشان دارند. 

بنابراین تعیین دقیق نرخ شهریه در هیچ‌کدام از دوره‌های تحصیلی از جمله دوره متوسطه اول امکان‌پذیر نیست. ولی برای اطلاع شما از شهریه اعلام شده توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و کمک به تخمین نسبتا درست میزان شهریه قابل پرداخت در مدرسه تیزهوشان مورد نظر شما لازم است به این نکته اشاره کنیم که میزان تقریبی شهریه دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 1402-1403 بین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا 9 میلیون تومان متغیر است. 

قیمت شهریه مدارس تیزهوشان

شهریه مدارس تیزهوشان متوسطه دوم

عواملی که در بخش قبل توضیح دادیم در تعیین شهریه مدارس تیزهوشان متوسطه دوم نیز موثر هستند. به علاوه یک فاکتور دیگر یعنی مقطع مورد نظر دانش‌آموز هم در تعیین شهریه موثر است. به این معنی که با افزایش مقطع تحصیلی در بهترین مدارس تیزهوشان شهریه پرداختی هم افزایش می‌یابد. دلایل این امر هم نیاز به صرف ساعات بیشتر برای تدریس، دشوارتر شدن و حساس‌تر شدن مقطع تحصیلی از نظر درسی و نیاز به پذیرفته شدن در آزمون‌هایی مانند کنکور و غیره است. 

به همین دلیل است که برای هر مقطع تحصیلی بالاتر، هزینه‌ی ثبت‌نام و ادامه تحصیل هم افزایش می‌یابد. در مورد شهریه دوره متوسطه دوم برای مدارس سمپاد هم مانند دوره متوسطه اول نمی‌توان میزان دقیقی را تعیین کرد. ولی با در نظر گرفتن حداقل و حداکثر این شهریه به میزان ۶ میلیون تومان و 14 میلیون تومان، می‎توانید مقدار حدودی بازۀ نهایی را با توجه به عوامل موثر اشاره شده از جمله شهر محل سکونت و امکانات مدرسه مورد نظر خود تخمین بزنید.

جمع‌بندی

شهریه مدارس تیزهوشان همه‌ساله توسط سازمان ملی استعدادهای درخشان تعیین می‌شود تا فرایند ثبت نام در این مدارس پس از پرداخت هزینه توسط خانواده‌های دانش‌آموزان انجام شود. این مبلغ به طور معمول سالانه بین 10 تا 15 درصد افزایش را شامل می‌شود. ولی به طور کلی میزان شهریه اعلامی به صورت تقریبی است و در نهایت عواملی مانند شهر و منطقه‌ای که مدرسه در آن واقع شده، هزینه‌های معمول و شرایط مالی مردم هر منطقه متغیر است. هم‌چنین عواملی مانند امکانات آموزشی و رفاهی و مقطع تحصیلی هم در تعیین دقیق میزان شهریه موثر هستند و نمی‌توان مبلغ ثابتی برای آن تعیین و اعلام کرد.